עמית שמיר

תובנות מהדוח השנתי לשנת 2017 של חברת ההשקעות של וורן באפט

עודכן ב: 30 יול 2019

ריכזתי עבורכם 13 תובנות מעניינות מהדוח של ברקשייר האת'ווי לשנת 2017, הישמרו מאוד מהטעות המופיעה בסעיף 10

1. שינויים בחשבונאות - ברקשייר נדרשת להציג בדוח הרווח והפסד את השינוי ברווחים הלא ממומשים בתיק ההשקעות. תקן זה כמובן יוצר תנודתיות גדולה מאוד ברווח GAAP המדווח, ולמעשה הופך את שורת הרווח התחתונה לחסרת ערך. חשוב לבחון שינויים בחשבונאות בעת ניתוח דוחות כספיים, כמו שלאחרונה ראינו עם יישום תקן IFRS9 בחברות ניכיון השקים.

2. התמקדות במספר הלא נכון - התקשורת פעמים רבות מתמקדת במספרים הלא נכונים. השורה התחתונה של ברקשייר לא משקפת את ההתקדמות העסקית של החברה, אך היא מקבלת את מרב ההתייחסות מהתקשורת.

3. מתן זמן לבעלי המניות לנתח ולהעריך את התוצאות. ברקשייר מפרסמת את הדוחות הכספיים ביום שישי לאחר המסחר או בשבת בבוקר, על מנת לתת זמן לבעלי המניות לקרוא בנחת את הדוח ולהבין את המספרים.

4. דרכים בהן ברקשייר יוצרת ערך: א) רכישות חדשות של חברות חדשות ע"י חברת האם ; ב) רכישות חדשות של חברות ע"י חברות הבנות, בתחום הפעילות שלהן ; ג) גידול במכירות ושיפור במרווחים ; ד) רווח מהשקעות במניות ובאג"ח.

5. קריטריונים החשובים לברקשייר בעת ביצוע השקעה: א) יתרון תחרותי בר-קיימא ; ב) הנהלה טובה ; ג) החזר השקעה טוב על ההון הפיזי הנדרש להפעלת העסק ; ד) הזדמנויות לצמיחה במכירות עם תשואה טובה על ההשקעה ; ה) מחיר מכירה הגיוני.

6. להיזהר מהרעב של מנהלים לבצע רכישות - באפט מזהיר מפני מנהלים שיכולים להצדיק כלכלית כל רכישה, ע"י חישוב סינרגיות ומצגים של אקסלים מתוחכמים. בהקשר זה, מעניין לקרוא את הפוסט המצוין של פרופסור אסוואת' דמודרן מאוניברסיטת NYU.

7. כסף זול תומך בביצוע רכישות - עסקאות במחירים גבוהים תורמות לרווחיות, בעיקר כאשר הן ממומנות ע"י חוב זול. באפט וצ'ארלי לא אוהבים חוב, ובוחנים את עסקאות הרכישה ללא התחשבות בעלות המימון או בסינרגיות. הימנעות קיצונית מחוב, פוגעת ביכולת למקסם את הרווחיות, אך הבעלים של ברקשייר מעדיפים לישון טוב בלילה, ולא לסכן את מה שיש להם והם צרכים בשביל לקבל את מה שאינם צרכים.

8. בחירת אנשים יכולה להיות בטוחה יותר מאשר בחירת הנכסים להשקעה. באפט מתאר שהוא פחות מבין בתיווך נדל"ן או נקודות עצירה של משאיות, אך בשל הבחירה הנכונה באנשים המנהלים עבורו את העסקים האלו, ברקשייר נהנתה מצמיחה מרשימה מאוד בתחומים אלו.

9. תנודתיות היא חלק מהמשחק - למרות החזר ההשקעה המדהים שברקשייר הניבה למשקיעים במהלך 53 השנים, באפט מציג 4 תקופות בהן המניה של ברקשייר ירדה בחדות. בין מרץ 1973 לינואר 1975, המניה של ברקשייר ירדה ב-59.1%, ובין ספטמבר 2008 למאי 2009, המניה איבדה 50.7% מערכה. חשוב לזכור שגם לאחד ממנהלי ההשקעות הטובים בעולם אין השפעה בטווח הקצר על מחיר המניה.

10. זו טעות לקחת הלוואה כדי לרכוש מניות - בהמשך לסעיף 9, ובגלל התנודתיות החדה במחירי המניות, לא נכון לקנות מניות ע"י שימוש במינוף. ירידות חדות במחיר יכולות להתרחש בפתאומיות וללא התראה מוקדמת. אני מאמין שזו אחת הנקודות החשובות ביותר במכתב, למרות שבאפט מאמין מאוד בשוק המניות וביכולת שלו לייצר ערך גדול מעלות החוב שלו, הוא לא יסתכן ברכישת מניות ע"י הלוואות או חוב עסקי. בזמנים בהם מחירי המניות יורדים בחדות, נוצרות הזדמנויות השקעה מעולות למשקיעים שמרניים.

11. השוואה למדדי יחוס וחשיבות העמלות שמשלמים בעת בחירת מנהל השקעות. באפט חוזר ומדגיש את החשיבות של בחינת העמלות שמשלמים למנהלי ההשקעות, ובחינת התוצאות ביחס למדדי הייחוס, לאחר אותן עמלות. באפט הציג את תוצאות ההתערבות שערך, הוא העריך נכונה שמדד S&P500 יניב תשואה טובה יותר מ-5 קרנות המשקיעות במספר קרנות גידור במשך תקופה של 10 שנים.הסיכון
 
12. בהשקעה במניות לעומת אג"ח קטן ככל שאופק ההשקעה ארוך יותר. בטווח הקצר מניות הרבה יותר מסוכנות מאגרות חוב ממשלתיות, אך אם משך ההחזקה מתארך, תיק מפוזר של מניות של חברות טובות, שנרכשו במחיר הוגן, הופך להיות פחות מסוכן מאג"ח לאותה תקופה. למשקיע ארוך טווח, זו תהיה טעות להניח כי החזקת אג"ח לטווח ארוך תקטין את הסיכון בתיק.

13. זהות אינטרסים עם בעלי המניות. דירקטורים ומנהלים בברקשייר האת'ווי מחזיקים מניות של החברה אם רכשו אותן בשוק החופשי או אם קבלו אותן בעבור העסק שמכרו לברקשייר. באפט ושותפו צ'ארלי לא מאמינים בזכות להנות מ-Upside של בעל מניות, ללא הסיכון של ה-downside. בברקשייר אין תכנית אופציות למנהלים או לדירקטורים, כנהוג בחברות ציבוריות רבות.

מקווה שהסיכום נתן לכם ערך.

בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

    0