עמית שמיר

האופציות של אופל בלאנס בכסף

לפני שנצלול למבנה ההון של החברה, מספר מילים על אופל בלאנס לכל מי שלא מכיר את החברה.

פעילות החברה

החברה עוסקת בניכיון של ממסרים דחויים (שיקים) ומתן שירותים פיננסים. לחברה ישנם 4 סניפים: אשדוד, חולון, ראשל"צ וב"ש, ועוד 5 מסופים אוטומטיים (כספושיק) למסירת שיקים לניכיון, הפרוסים ב: טירת הכרמל, חדרה, מחלף ינאי, ירושלים ונתיבות. החברה צפויה לפתוח את הסניף ה-5 בצפון ברבעון האחרון של 2019.

הפעילות המרכזית של החברה היא קבלת שיקים דחויים מהלקוחות שלה והמרתם למזומן בניכוי עמלה הנגבית מראש. הסיכון העסקי של החברה הוא שהשיק לא יכובד ולא יהיה ניתן לגבות אותו מהלקוח של החברה או מצד ג' שכתב את הממסר הדחוי.

מבנה ההון של החברה

כדי לראות את מבנה ההון, נבדוק באתר מאיה, יכולים לראות את זה בקישור הזה.

תחת ניירות ערך תראו את התמונה הזו:

שימו לב כי לחברה יש 88,919,030 מניות, אם תכפילו את המספר הזה במחיר המניה בשוק תקבלו את שווי השוק של החברה. אך לחברה יש גם אופציות - "אופל בלאנס אפ 3" - 14,000,0000. לצורך הדיון בפוסט הזה לא נתעמק באג"ח של החברה, למרות שאזכיר אותן מספר פעמים.

מה המשמעות של האופציות?

למחזיקי האופציות יש את האפשרות לרכוש מניות של אופל במחיר מימוש מסוים שנקבע באופציה. לרוב מחיר המימוש מעודכן לדיבידנדים המחולקים, לכן צריך לבדוק מהו מחיר המימוש העדכני. בתאריך ה-4 ליוני, יצאה הודעה במאיה על עדכון מחיר המימוש של האופציות, לאחר חלוקת הדיבידנד האחרון. "מחיר המימוש המעודכן של כתבי אופציה סדרה 3 הינו כ 3.32568 ש"ח." מחיר המניה הוא 3.498 ש"ח נכון להיום, כלומר האופציות בתוך הכסף. כל מחזיק אופציה יכול לממש את האופציה ולשלם 3.32568 ש"ח ולקבל מניה ששווה 3.498 ש"ח.

האם זה טוב?

בעקרון אופציות שהופכות למניות מדללות את בעלי העניין הקיימים, וזה אף פעם לא דבר שאנו אוהבים, אלא אם מחיר המניה יקר מאוד. אנחנו לא חושבים שמחיר המניה של אופל יקר, אך אנו לא רואים פגיעה כתוצאה מהמימוש למחזיקים הקיימים, להפך. אם מחזיקי האופציות יבחרו לממש אותן למניות עד תאריך הפקיעה, 15/10/2019, החברה תקבל הון רב לטובת הפעילות.

14 מיליון אופציות כפול 3.32568 ש"ח למניה = גיוס הון של 46.5 מיליון ש"ח.

סכום זה נמוך במקצת מיתרת אג"ח ג של החברה שנפרעת במרץ 2020. כלומר אם האופציות ממומשות, לחברה יש יכולת לפרוע את האג"ח, ללא גיוס אג"ח חדש או צבירת הון בחברה. אבל החברה במגמת צמיחה, ולכן שימור של מספר מקורות מימון הוא קריטי להצלחתה ולהקטנת הסיכון העסקי.

המשמעות של גיוס הון מהותי על מקורות המימון של החברה

אופל ממנת את הפעילות העסקית שלה ע"י שימוש ב:

1.הון העצמי

2. אשראי מאחרים

3. אג"ח (אג"ח ג)

4. אשראי מתאגידים בנקאים

החברה גייסה את אג"ח ג' עם ריבית של 2.5% בשנה וללא בטחונות. ב-27/5/2019 מידרוג הותירה את דירוג האג"ח על Baa1, אך אופק הדירוג עלה מיציב לחיובי. למה זה כל כך חשוב? כי החברה מנסה לעבור לעולם של הגדולים, של האחים נאוי, החברות שמקבלות דירוג ברמה של A.

המשמעויות לשיפור בדירוג הן גדולות וישפיעו לחיוב על הרווחיות החברה והיכולת שלה לגייס נע"מ, אג"ח בריבית טובה ולהוזיל את האשראי מהבנקים. החברה כיום עובדת עם 4 בנקים, משנת 2015 הוזילה את עלויות המימון שלה מפריים 1.5%+ לפריים 0.7%+, אך לשם השוואה, נאוי מקבלים כסף מהבנקים בפריים מינוס (לא פלוס) ויש להם יכולת לגייס נע"מ (ניירות ערך מסחריים) בריבית בנק ישראל + 0.9%. כלומר, יש עוד מקום רב לשיפור בעלויות של מקורות המימון.

לסיכום,

כאשר בוחנים חברה להשקעה, חשוב לבחון גם את מבנה ההון שלה, ואם יש אופציות, יש לבחון את המשמעותיות של אופציות פתוחות. במקרה הזה אנו מאמינים שאם האופציות אכן ימומשו להון עצמי הדבר יתמוך בחברה, אך הוא לא קריטי להמשך הצלחתה. להערכתנו, אם החברה תמשיך במגמה שלה ותציג תוצאות עסקיות מעולות תוך הקטנת הסיכון העסקי, המשקיעים שיממשו את האופציה שלהם למניה ויהיו סבלניים יתוגמלו יפה בהמשך.

גילוי נאות: קרן קפלר, שאני שותף בניהולה, מחזיקה מניות של אופל בלאנס.

בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

    0