עמית שמיר

מתי למכור מניה?

לאחרונה המניה של ATTO עלתה בחדות והובילה למספר שאלות סביב הנושא - מתי אנחנו מוכרים מניה?

זו שאלה מאתגרת יותר מאשר מתי לקנות מניה. כאשר המחיר זול ואנו מרגישים בנוח עם העסק וההנהלה אנחנו נתחיל לקנות, אבל למכור זה יותר מסובך. מצד אחד, ישנה תאוות הבצע, שמושכת אותנו להישאר כדי שלא נפסיד רווחים; מנגד, קיים הפחד להפסיד את הרווחים שנצברו.

אז מתי הזמן לקחת את רווחים או ההפסדים הביתה?

ישנם כמה מצבים בהם אמכור מניה:

1) יש לי רעיון אחר, שהינו טוב יותר באופן משמעותי - הדגש הוא על המילה "משמעותי". אין סיבה להחליף רעיון שאתם מכירים ומחזיקים, ואתם מצפים שיניב כ-20%, ברעיון חדש, שאתם מעריכים שיניב תשואה של 22%.

הרעיון החדש צריך להיות טוב באופן משמעותי כדי להצדיק החלפה של רעיון קיים. בסכומי כסף קטנים, ובהנחה ואתם עובדים נכון במחקר, אתם אמורים להיות בסיטואציה הזו כל הזמן. זו פעולה קשה לביצוע - למכור מניות בחברות שחלקן עדיין זולות על מנת לרכוש מניות זולות יותר שטובות באופן משמעותי.

2) התזה השתנתה - יכול להיות שהתעשייה עוברת שינוי שלא הערכתי אותו נכון. יכול להיות שציפיתי לזרז מסוים והבנתי שזה לא יקרה. זה גם יכול להיות חברה שפיתחה מוצר חדש, שהיה אמור להיות הצלחה גדולה, והתברר ככישלון. כאשר תזת ההשקעות השתנתה זה זמן טוב למכור את המניות.

3) אבדן אמון בהנהלה - פעמים רבות אני מתאכזב מההחלטות של ההנהלות. פחות בצד העסקי, יותר בצד התקשורתי ובמיוחד בתחום של הקצאת הון. אבל רק במקרים נדירים, אני ממש מאבד אמון בהנהלה. אני רואה ברכישת מניה, רכישת בעלות חלקית בעסק. כלומר המנכ"ל עובד בשבילי (בעל המניות) או שותף שלי (בהנחה והוא גם בעל מניות). לכן, אני לא רואה סיבה להמשיך להחזיק במניה שאני לא סומך על ההנהלה שלה, גם במחיר של לאבד הזדמנות לרווח. אמון זה הדבר החשוב ביותר בשבילי, ואני לא רוצה להיות במקום שאין בו אמון הדדי. אם יש לכם ספקות לגבי האמון של המנכ"ל, פשוט תחפשו רעיון אחר.

4) המחיר יקר - זה אחד המצבים היותר קשים, לעומת 3 הקודמים. כאשר אני רוכש מניה, אני יודע בערך באיזה מחיר ארצה לצאת. אבל ככל שאני מחזיק את המניה ולומד מידע חדש, המחיר נוטה להשתנות. כמובן שאף אחד לא רוצה לצאת לפני הזמן ולהרגיש פרייאר, שהשאיר כסף על השולחן. למרות הרגשה זו, אנסה להקטין את הפוזיציה בצורה הדרגתית כאשר היא מתקרבת למחיר היעד. אני מודע לכך שאני משאיר כסף על השולחן - אבל זו הדרך שעבדה בשבילי בעבר בצורה הטובה ביותר.

5) רצון להגדיל את אחוז המזומנים בתיק - אם מסיבה מסוימת, החלטתי להחזיק יותר מזומנים, אמכור את המניות ברעיון החלש ביותר.

לפני שאני מוכר מניות, אני מנסה שלא להתייחס ל:

1) גרפים טכניים, שאני לא מבין

2) מחיר הרכישה של הפוזיציה או הרווח שנצבר

3) מה משקיעים אחרים חושבים

4) סיפור ורוד עדכני של ההנהלה

5) אחוז המזומן התיק (*למעט סעיף 5). הכוונה שאם אחשוב שההנהלה לא מספיק אמינה ומנגד יש לי 30% מזומן, אמכור בכל זאת את הפוזיציה - לא אקח סיכון כאשר מדובר באמון

בתקווה שהתובנות שלי יגרמו לכם לחשוב מתי נכון בשבילכם למכור מניה.

בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

    1