עמית שמיר

חלון ההזדמנויות המוגבל של משקיע לא כשיר בהשקעה בקרן גידור

עודכן ב: 19 ינו 2023

כל אחד יכול להשקיע בקרן גידור, אדם פרטי או חברה, אך הרשות לניירות ערך בישראל הגבילה מאוד את יכולת השיווק של מנהלי קרנות הגידור לאנשים שאינם מוגדרים כמשקיעים כשירים (הגדרה של משקיע כשיר מופיעה בדף התשואות של הקרן).

בהתאם לחוק בישראל, לא ניתן להציע ניירות ערך ליותר מ-35 ניצעים בתקופה של 12 חודשים ללא תשקיף, אלא אם מדובר במשקיעים כשירים. עד שנת 2019, קרנות הגידור נהגו לצרף משקיעים פרטיים בהתאם למגבלות החוק, קרן שפעלה מספר שנים, יכלה לגייס במצטבר 100 ויותר משקיעים שאינם כשירים, כל עוד הקרן עמדה במגבלת ההצעות.

בשנת 2019, הבהירה הרשות לניירות ערך, באמצעות פרסום נייר עמדה, כי גם חוק ההשקעות המשותפות בנאמנות חל על קרנות הגידור. לכן, סך המשקיעים הלא כשירים בקרן יוגבל ל-50 בלבד. (לקריאה נוספת על תשובות לשאלות נפוצות על קרנות גידור - לחצו כאן).

קרן גידור בראשית דרכה, שלא מתחילה עם גוף מוסדי או משקיע עוגן מאחוריה, פונה בשלב הראשוני למשקיעים פרטיים, שרובם אינם כשירים. עם הזמן, קרן טובה מצליחה לגדול וצוברת תשואות חודשיות ("טרק רקורד") שניתן להראות למשקיעים חדשים: כשירים, חברות ואף משקיעים מוסדיים בשלב מאוחר יותר.

הסיפור האישי שלנו - קרן קפלר קפיטל

כשדני, מרק ואני התחלנו לפעול ביחד, ב-1 לנובמבר 2018, רצינו לאפשר גם למשקיעים שאינם עשירים גדולים להצטרף לקפלר קפיטל. ידענו שישנן מגבלות קשות על שיווק הקרן למשקיעים פרטיים שאינם כשירים, אך מהיום הראשון בנינו את העסק לטווח ארוך, במטרה ליצור ערך משמעותי למשקיעים שלנו. אפשרנו למשקיעים שאינם עשירים גדולים להיכנס לקרן בסכומים נמוכים מאוד ביחס למקובל בקרנות גידור.

כשהבנו את עמדת הרשות לניירות ערך, מהר מאוד הגבלנו את מינימום ההשקעה ל-250,000 שקל, לאחר מכן ל-500,000 שקל, ל-600,000 שקל, ל-750,000 שקל וכיום 1,000,000 שקל. נכון להיום, הקרן סגורה למשקיעים שאינם מוגדרים כשירים.

למשקיע שאינו כשיר ואין בידו הון רב, יש חלון הזדמנויות מאוד מוגבל לקבל החלטה. כשהקרן כבר גייסה 50 משקיעים לא כשירים - המשקיע החדש יצטרך להיכנס לרשימת המתנה ולחכות שמישהו לא כשיר יעזוב את הקרן. תופעה זו מפלה לרעה קרנות גידור, שחוק השקעות משותפות בנאמנות חל עליהן. אם היינו מנהלים קרן נדל"ן בחו"ל או קרן הון המשקיעה בחברות מסוכנות יותר, היינו יכולים להמשיך לגייס משקיעים שאינם כשירים, כל עוד אנחנו עומדים במגבלת ההצעות, בדיוק כמו לפני פרסום עמדת הרשות.

אחד הדברים ששנאתי לעשות היה להגיד למישהו שחלון ההזדמנויות נסגר עבורו או שאנחנו צפויים להגדיל שוב את מינימום ההשקעה בקרן ובכך ליצור תחושת לחץ לקבל החלטה. לצערי, ההגבלות הרגולטוריות מחייבות אותנו לפעול בדרך הזו על מנת להגיע לגודל מסוים של קרן. ככל שלקרן יש יותר נתונים חודשיים טובים להצגה, כך ישנם פחות מקומות למשקיעים לא כשירים, והם נדרשים למינימום השקעה גבוה יותר.

לקבלת פרטים נוספים על קרן הגידור קפלר קפיטל לחץ כאן

לסיכום,

אם אתם משקיעים לא כשירים ואין בידכם את ההון המינימלי להשקעה, אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהתנצל בפניכם על כך שאנו נאלצים לסרב לכם, רק בגלל שאין ברשותכם את מינימום ההשקעה הנדרש. אנחנו לא קובעים את חוקי המשחק, אלא מנסים לשחק הכי טוב בגבולות שקובעים לנו. מה שעצוב, שאת הנוכלים באמת המגבלות הללו לא עוצרות, ולכן הרגולציה בסוף נופלת בעיקר על יזמים שרק רוצים לבנות עסק בצורה הוגנת וישרה. אנחנו מנסים להעביר חלק מהידע שלנו גם למשקיעים פרטיים שאינם יכולים להשקיע בקרן, דרך הבלוגים שלנו והוובנרים של קפלר קפיטל - הלוואי והיה לנו זמן לעשות יותר.

בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

    1