עמית שמיר

עדכונים ומחשבות - ינואר 2021

בימים אלו אני כותב את המכתב השנתי למשקיעים בקרן הגידור קפלר קפיטל. תוך כדי הכתיבה עולות לי מחשבות על המצב בשוקי ההון כיום. כמשקיע רציונאלי, אני פחות אוהב את האווירה שנוצרה בשווקים. הביטקוין בשיאים, טסלה בעננים וגם בארצנו הקטנה, תופעת העדר חוגגת.

כל יום נפתחים חשבונות מסחר חדשים, של אנשים שרוצים לעשות כסף בבורסה, אך ללא מאמץ של מחקר ובטח שללא מרווח ביטחון בהשקעות. ככל שתופעה זו נמשכת, מי שלא במשחק או שמרן מדי - מקבל ישר ביקורת. בנוסף, מניות הטכנולוגיה הגדולות, תופסות חלק נכבד יותר במדדים המובילים, והמחירים של מניות הטכנולוגיה לא זולים בהשוואה היסטורית.

מנגד, בעולם של החברות הקטנות יותר (עד 2 מיליארד דולר), אנחנו עדיין מוצאים הרבה הזדמנויות השקעה מעניינות. ישנן המון חברות זולות שאנחנו רואים, ועדיין בוחרים לא להשקיע ברובן. לפעמים ההנהלה לא מספיק טובה או אמינה, לפעמים אנחנו לא מבינים איך המצב אמור להשתנות ולפעמים תופעת העדר מקטינה או מבטלת את מרווח הביטחון שאנו דורשים בעת ביצוע השקעה.

התחזית הבטוחה שלי לעתיד

אין לי מושג אם השווקים יעלו בינואר או ב-2021, הדבר היחיד שאני בטוח לגבי העתיד הוא שהשווקים יישארו תנודתיים. המשקיעים החדשים בשוק ההון חייבים לקחת את התנודתיות בחשבון בעת ביצוע השקעה, גם מבחינה פיננסית וגם מבחינה פסיכולוגית. במיוחד במניות קטנות ועוד יותר במניות עם סחירות נמוכה. חשוב לזכור שגם מניות של חברות טובות יודעות לרדת בחדות בפרק זמן קצר.

זהירות מהנפקות / הקצאות פרטיות של חברות זולות

אחד הדברים שאנחנו חוששים ממנו כאשר אנחנו משקיעים בחברה זולה הוא שההנהלה תדלל אותנו במחיר נמוך. אם אתם מאמינים שהחברה שווה בקלות פי 2, הנפקה של מניות חדשות לא אמורה לשמח אתכם כל כך בקלות. צריך לבחון לעומק מדוע בוצעה הנפקת המניות, מדוע בחרו באקוויטי לעומת חוב ועוד סיבות רבות כגון: הכנסת מוסדיים, כניסה למדדים, ביצוע של עסקה גדולה וכדומה.

אני רואה לאחרונה חברות שלדעתי נסחרות מעל לשווי ההוגן שלהן והן מנצלות (בחוכמה) את המחיר היקר של המניה כדי להנפיק מניות. המניות של החברה, מבחינת בעל השליטה, הן עוד מטבע תשלום עבור עסקאות. כל חברות ה-Roll-up פועלות בסגנון הזה. הנפקה של מניות ורכישה, ולרוב הן נסחרות במחיר גבוה.

אם הרכישות טובות ויוצרות ערך, המניה טסה למעלה. אם הרכישות (או הרכישה הגדולה האחרונה) פחות טובות - כל השווי קורס. קשה מאוד להעריך שווי לחברות מהסוג הזה, שלא צומחות אורגנית, כי מרביתו לא נגזר מהפעילות הנוכחית אלא מהפעילות העתידית להירכש - ובעתיד קל יותר לשחק עם פוטנציאל.

תהליך נפוץ של משקיע חדש בשוק ההון

משקיע חדש בשוק ההון רואה שהוא יכול לקבל ריבית 0 בבנק או קצת יותר בבנק ירושלים. אין לו כסף לדירה להשקעה, אז שוק ההון הוא בהחלט המקום להתחיל להרוויח כסף. בגלל חוסר הידע הוא יחפש מקורות מידע באינטרנט ללמוד מהם, כמו בלוג זה ובלוגים טובים אחרים. (חשוב לזכור: הסכנה בהעתקה עיוורת של משקיע או קרן השקעות).

אבל ללמוד לוקח הרבה זמן וכסף רוצים להרוויח עכשיו, אז ניקח רעיון ממישהו שמבין וננסה את הבורסה. בום הרווחתי כסף איזה כיף! אולי כדי להגדיל את אחוז ההשקעה? אולי במקום 10% אשים 50%? אולי אפילו אקח איזו הלוואה? כי קל להרוויח כסף בבורסה ומהר. תחושות ההחמצה הן השולטות בשלב הזה. חבל שלא שמתי יותר כסף - זו תהיה בדרך כלל ההרגשה.

אם מבוגר אחראי ינסה לתת קצת פרופורציות וינסה ללמד קצת ניהול סיכונים, בדרך כלל הוא יחטוף ביקורת על היותו זקן, מיושן, לא מבין את העולם החדש וסתם אדם פסימי. גם אני חטאתי בדברים האלו כמשקיע, ואחת המטרות המרכזיות של בלוג זה היא שהקוראים יוכלו ללמוד מהטעויות שלי, ולא יחזרו עליהן.

אני שמח מאוד שיותר אנשים מגלים את שוק ההון, ואני חושב שזה אפיק השקעה מעולה לטווח ארוך. עם זאת, אני ממליץ לכל המשקיעים החדשים לחפש חכות באינטרנט ולא דגים. תהיו סטודנטים ולא עוקבים! תשאלו שאלות, תחשבו עצמאית ותבינו שזה תהליך למידה ארוך מאוד, שדורש זמן רב והמון שעות של עבודה.

לסיכום,

  • הבורסה תחזור להיות תנודתית בשלב מסוים - הכינו את עצמכם נפשית לכך

  • תחשבו למה בעלי העניין מוכרים מניות או מנפיקים מניות נוספות אם המחיר כל כך זול?

  • תחפשו חכות ולא דגים - אין בעיה לקחת רעיונות, אבל לפחות תתנסו בניתוח החברה לפני הרכישה.

  • היזהרו מתופעת העדר וממניות חמות. מניות אלו יודעות לרדת מהר בדיוק כמו שהן יודעות לעלות, אפילו אם העסק טוב.

  • תהיו סטודנטים ולא עוקבים!

בהצלחה בהשקעות

עמית שמיר

    5