top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

עדכונים ומחשבות על השקעות, אוקטובר 2021



דילגתי על הכתיבה בספטמבר, זה היה חודש קשוח בהשקעות וגם לקחתי קצת זמן לבלות עם המשפחה. לשמחתי, הקרן צלחה אותו בצורה טובה מאוד בזכות הפיזור הגיאורפי והסקטוריאלי שלנו. בינתיים הזמן רץ, אנחנו שוב בעונת הדוחות שהחלה בארה״ב ותגיע באיחור אופנתי לת״א. אני מצפה לראות שיפור תפעולי ברוב החברות שאנו מחזיקים בקרן ומקווה שמחירי המניות יתנהגו בהתאם.


רוב המשקיעים מפחדים משוק תנודתי, אך למשקיע מקצועי, שוק תנודתי הוא סביבת העבודה הטובה ביותר, בדיוק כמו ים גלי לגולש מקצועי. התנודתיות, שנוצרת מפחד ומתאוות הבצע של המשקיעים, יוצרת הזדמנויות השקעה מעניינות.


למרות שאנו רואים יותר הזדמנויות השקעה, אנו עדיין שומרים על שמרנות וזהירות. פונקציית המטרה שלנו בקרן אינה מקסום תשואה, לכן אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לא לקפוץ על כל רעיון ולשמור מזומן לעת סערה, אם תגיע. (״למה אנחנו כן שומרים מזומן בתיק ההשקעות?״).


אינפלציה זמנית או לא?

שאלת טריליון הדולר בשווקים היא האם האינפלציה היא זמנית או לא?


לדעתי, היא זמנית, כלומר תהיה אינפלציה, אבל לא התפרצות אינפלציונית בלתי מרוסנת. אבל דעתי אינה חשובה - אין לי באמת מושג, כמו לכלכלנים אחרים עם תארים מכובדים יותר משלי. לכן, בעולם של חוסר ודאות אנו ממשיכים להיערך למספר תרחישים שונים.

אסור להתעלם מתרחיש אפשרי של אינפלציה גבוהה, שתוביל לעלייה בתשואות האג״ח. אם זה יהיה התרחיש, המשקיעים בחברות צמיחה הפסדיות צריכים להיזהר מאוד. הם יכולים להיות צודקים בכיוון של העסק, אך להפסיד כסף בהשקעה בגלל תהליך של התכווצות מכפילי הכנסות.


פיצוץ מבוקר של בועת נדל״ן

בסין מנסים לבצע פיצוץ מבוקר של בועת הנדל״ן. בקרן אנו מתמקדים בשווקים מפותחים אז אין לנו חשיפה ישירה לחברות סיניות. עם זאת, סין היא הכלכלה השניה בעולם ואני מניח שנראה השפעות גם במדינות מפותחות להאטה בצמיחה של סין. יהיה מעניין לראות אם סין תצליח לבצע פיצוץ מבוקר של בועת הנדל״ן וכמובן את ההשלכות הכלכליות לסין עצמה ולעולם כולו.


משקיעי מיעוט עם דעה

רוב המשקיעים בבורסה אינם בעלי השליטה בחברות, אלא משקיעי מיעוט בחברות ציבוריות. לנהל עסק מצליח זו עבודה קשה, לנהל חברה ציבורית ולהתייחס למשקיעים זו עבודה נוספת מלבד הניהול התפעולי. ישנם מנהלים שמחליטים שהם לא יתיחסו לשוק ההון ויתעסקו רק בעשייה התפעולית של העסק. אני חושב שזו טעות גדולה לחברה ציבורית. מנכ״ל שרוצה ללכת בדרך הזו, עדיף שיהיה מנכ״ל של חברה פרטית.

ברגע שהחברה הופכת לציבורית, יש לה משקיעי מיעוט שצריך להתייחס אליהם, הם גם שותפים בעסק. נכון, הם לא מנהלים את העסק, אך יש להתייחס אליהם בכבוד. להסביר להם את התכנית העסקית קדימה, ולנסות ליצור ערך לכלל בעלי המניות ולא רק לבעל השליטה בחברה.


החלטנו לנסות לעזור למנכ״לים / בעלי שליטה שאנו מעריכים. אנחנו נותנים את העצות שלנו בחינם, בצורה מכובדת ובצורה ידידודית. אנחנו לא פועלים כאקטביסטים, אך מצפים לשיתוף פעולה. בעלי השליטה יכולים להתעלם מהעצות שלנו, שנועדו ליצור ערך לכלל בעלי המניות, ואז נוכל לבחור ב-2 אפשרויות:


1. למכור את המניות שלנו וכנראה שלא נשקיע עם אותו מנכ״ל / בעלים בהמשך הדרך בכל חברה שהוא ילך.

2. לנהל מאבק פחות ידידותי לבד או בשיתוף עם משקיעים אחרים בעלי דעה דומה לשלנו.


אף פעם לא נחפש מאבק מראש, זו לא הדרך שלנו בקרן ליצור ערך משמעותי למשקיעים שלנו. אם נקלענו למאבק זה אומר שטעינו בתזה שלנו, אך גם לא נהסס להגן על המשקיעים שלנו אם נצטרך ונרגיש שמאבק זה הפתרון היחידי. לשמחתי, ב-3 השנים שאנו פועלים, למרות חילוקי דעות עם חלק מבעלי השליטה ולפעמים שיחות פחות נעימות, לא הגענו למצב בו נדרשנו למאבק.



התייחסות למניה אחת...


היה יותר כיף לכתוב על המניה ביוון שזינקה ב-100% או על דברים אחרים שהצליחו מאוד ותרמו לתשואה שלנו, אך אני חושב שמבחינה לימודית - עדיף לכתוב על מניה אחת הרבה זמן כדי ללמוד את העליות והירידות שיש ברוב ההשקעות. זו הסיבה שכתבתי בעבר על שגריר וגם על Atento בחו״ל. יש לנו לקחים ותובנות רבים משתי ההשקעות הללו, אך שתיהן הסתיימו ברווח יפה מאוד עבורנו.


ערך פיננסים

המניה ירדה בחדות ודי בצדק. החברה דיווחה מצגת שהראתה ירידה חדה ברווח ומשקיעים רבים החלו למכור את המניות שלהם. לאחר כשבוע פורסם כי זו הייתה פשוט טעות במצגת, אך משקיעים רבים איבדו את האמון ולא חזרו. בנוסף, בתחילת ספטמבר יצאה הודעה כי הופסק המשא ומתן של אפ קפיטל לגיוס השקעה.


הצד החיובי, הכסף ממור הגיע בהתאם לתכנית, החברה מגדילה את תיק האשראי שלה וכנראה תנסה בשנה הבאה לצאת לגיוס של אג״ח ציבורי. זהו מסלול מוכר בעולם של חברות אשראי חוץ בנקאי להוזלת מקורות המימון.


לאחר הירידה החדה במחיר המניה, החברה נסחרת כיום במכפיל חד ספרתי על הרווחים של 2022, אם החברה תעמוד בתחזית שהופיעה במצגת שלה. אני בהחלט מצפה ליותר מהנהלת החברה ומאמין שכן נראה שיפור משמעותי בהתנהלות מול שוק ההון בתקופה הקרובה. בתקווה שגם נשמע על התקדמויות עסקיות נוספות.


אם הנהלת החברה תבצע את הדברים הנכונים אני מאמין שנחזור במהרה לכיוון הנכון.



בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר


גילוי נאות: עמית שמיר הוא מנכ"ל קרן הגידור קפלר קפיטל. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. קפלר קפיטל ו/או הכותב מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל. פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכללי.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page