top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

עדכונים ומחשבות על השקעות, נובמבר 2022



עוד כחודש וחצי נסיים את שנת 2022, שנה שכבר עכשיו נחשבת לאחת הקשות ביותר בעולם ההשקעות. לא אקדים ואסכם את השנה לפני שהיא הסתיימה, אך אכתוב כמה מחשבות שיש לי ואנסה בהמשך הפוסט לענות גם על השאלה שמעניינת הרבה משקיעים - האם זה הזמן להשקיע בשוק ההון?


האם האינפלציה במגמת ירידה?


השאלה המרכזית היום בעולם ההשקעות היא האם ראינו את השיא באינפלציה והאם היא תרד לטווח סביר. כאשר האינפלציה באזור של 5% עד 10% זה אזור שאי אפשר להישאר בו לאורך זמן. נגידי הבנקים המרכזיים ילחמו באינפלציה הזו בכל האמצעים, גם במחיר של מיתון כבד.


בעבר, חשבתי שלא תהיה התפרצות אינפלציונית בלתי מרוסנת וטעיתי - זה רק מראה כמה קשה לחזות את העתיד. לכן בקפלר קפיטל, אנחנו תמיד נערכים למספר תרחישים שונים ומגיבים בהתאם למציאות בשטח ולא לדעה הראשונית שלנו.



״אסור להתעלם מתרחיש אפשרי של אינפלציה גבוהה, שתוביל לעלייה בתשואות האג״ח. אם זה יהיה התרחיש, המשקיעים בחברות צמיחה הפסדיות צריכים להיזהר מאוד. הם יכולים להיות צודקים בכיוון של העסק, אך להפסיד כסף בהשקעה בגלל תהליך של התכווצות מכפילי הכנסות.״


כיום, יש אינדיקציות רבות להתמתנות האינפלציה בעתיד. ראינו ירידה חדה במחירי הנפט מאזור ה-$120 לכ-$80, ירידה חדה במחירי התובלה. בחלק מהגיאוגרפיות אנחנו רואים ירידה במחירי הנדל״ן ותחילה של עלייה בשיעור האבטלה.


לדעתי, נראה המשך התמתנות באינפלציה בחודשים הקרובים, אך במקביל הבנקים המרכזיים ימשיכו בהעלאות הריבית.


מהתמונה הגדולה (המאקרו) לחברות עצמן (המיקרו)


ההתמחות שלנו בקפלר קפיטל היא לא קריאת מאקרו נכונה. רוב הזמן שלנו מוקדש לחיפוש חברות ספציפיות להשקעה. במהלך התהליך, אנחנו עוברים על המון חברות, ואני יכול להגיד לכם שיש עדיין חברות רבות שלא צריכות להיות איתנו.


חברות, שהמניה שלהן ירדה 70% או 80% או 90%, לא הופכות להשקעה טובה אם העסק בעייתי. לדוגמה, חברות שלא מצליחות לייצר מזומנים ותלויות בגיוס עתידי שיציל אותן. אנחנו עוקבים מהצד אחר החברות הללו, שכרגע מוגדרות כחברות זומבים - מתים מהלכים.


המשמעות הכלכלית של החברות הללו היא שיש אנשים שקמים בבוקר הולכים למשרד ועובדים על משהו שאין לו שום ייתכנות כלכלית, זו רק שאלה של זמן עד שהעובדים יאלצו לחפש מקום עבודה חדש, המשרד יתפנה, הוצאות השיווק של החברה הכושלת יעלמו וכדומה. כאשר יש המון חברות כאלו זה משמעותי מאוד. אני מניח שנמשיך לראות פשיטות רגל ומיזוגים ורכישות של חברות בעיתיות.


שוק ההון מקדים את הכלכלה


הדבר הכי מוזר לאנשים שעבודתם אינה קשורה לשוק ההון הוא שהבורסה עולה כאשר הנתונים הכלכליים רעים. צריך להבין שהבורסה משקפת יותר את עתיד החברות, מאשר את העבר. בשלב מסויים (ואני לא יודע לתזמן אותו) המשקיעים בשוק ההון יחשבו שהרע ביותר מאחורינו ונראה מצב ששוק ההון עולה, כאשר בעיתונות הכלכלית נקרא כתבות על פיטורים ושיעור אבטלה שעולה.


איפה אנחנו רואים הזדמנויות השקעה?


במניות הקטנות יותר, שהקרן מתמקדת בהן (עד שווי של 2 מיליארד דולר), אנחנו רואים הרבה יותר הזדמנויות, גם בהתחשב שהריבית תהיה 4% או 5%. אנחנו רואים חברות שמצליחות לשמור על הרווח או להגדיל אותו ונסחרות במכפיל חד ספרתי או חברות מעולות שצפויות להיות במכפיל דו ספרתי נמוך על רווחי 2023. אני יודע, גם פייסבוק וגוגל נסחרות בזול (אני מסכים) אבל אנחנו רואים יותר הזדמנויות בחברות הקטנות יותר, שצומחות יותר ויותר קל להן להתאים את עצמן לתנאי השוק החדשים.



לסיכום - האם זה הזמן להשקיע בבורסה?

אני חושב שנכון תמיד להשקיע בבורסה, כי אי אפשר באמת לתזמן תחתית של שוק ההון. כל אחד צריך להחליט בעצמו את רמת החשיפה שהוא רוצה למניות. לדעתי, משקיע לטווח ארוך יכול היום להתקרב למקסימום של רמת החשיפה שהוא מוכן לה.


זה לא אומר שלא נראה מחירים נמוכים יותר לפני שהשוק יתאושש. אנחנו עדיין שומרים מזומן כחלק מאסטרטגיית הגידור בקרן, למקרה שהמחירים ירדו יותר, אך בהחלט מושקעים בחברות שאנו מאמינים בעתיד שלהן ויכולות לעבור תהליך של תמחור מחדש משמעותי, כאשר הנרטיב בשוק ישתנה או כאשר ירצו להפוך את החברות לפרטיות בהצעת רכש במחיר כלכלי הוגן.


בימים הקרובים אזמין אתכם להירשם לוובינר שנעשה לקראת סוף 2022 ובו נוכל לדבר על הנושאים האלו יותר וגם לענות על שאלות.



בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר


גילוי נאות: עמית שמיר הוא מנכ"ל קרן הגידור קפלר קפיטל. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. קפלר קפיטל ו/או הכותב מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל. פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכללי.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page