top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

איך להרוויח ממעקב אחר משקיעים גדולים בארה"ב


אם אתם משקיעים בארה"ב, אתם חייבים להכיר את טופס 13F. מה זה הטופס הזה? מי צריך להגיש אותו? איך אפשר להרוויח מהמידע הזה? וממה צריך להיזהר? אנסה לענות על כל השאלות בפוסט זה.


מה זה טופס 13F?

טופס שמשקיעים מוסדיים, המנהלים מעל 100 מיליון דולר צרכים להגיש ל-SEC (רשות לניירות הערך בארה"ב). בכל סוף רבעון יש להגיש את הטופס, המפרט את החזקות (LONG) במניות שנסחרות בארה"ב.


מי צריך להגיש את הטופס?

משקיעים גדולים - קרנות פנסיה, קרנות נאמנות, קרנות גידור, חברות ביטוח - בקיצור, משקיעים שמנהלים הרבה מאוד כסף ויכולים להשפיע על מחיר המניה.


איך אפשר להרוויח מהמידע הזה?

הבורסה היא שוק, ומחיר המניה נקבע כאשר היצע וביקוש נפגשים. ברור שהכסף הגדול בעולם משפיע על מחירי המניות. אם לדוגמה וורן באפט רוכש מניות דרך ברקשייר האת'ווי - סביר להניח שהמניה תעלה ביום שיצא דוח ה- 13F. לכן, נחמד לדעת מה המנהלים של הכסף הגדול בוחרים לעשות. כמובן שמידע זה אינו מבטיח שההשקעות יצליחו לאחר מכן, אבל אתם יכולים לקבל גישה לרעיונות של מנהלי ההשקעות הגדולים בעולם ובחינם.


אז פשוט להעתיק בחינם את ההשקעות של הגדולים ולהרוויח?


לא כל כך מהר, יש מספר בעיות עם צורת הדיווח של טופס 13F:

  1. קודם כל חשוב לזכור שמה שאתם רואים זה רק החזקות LONG ולא SHORT. למשל, יכול להיות מנהל קרן גידור שישקיע בבנק אוף אמריקה- BAC, סכום של 50 מיליון דולר. המשקיעים העוקבים אחר המנהל של קרן הגידור, יחשבו שהוא "שורי" על הבנקים בארה"ב. הבעיה, שהם לא רואים את הרגל השנייה של הפוזיציה, שהיא SHORT על וולס פארגו - WFC, בסכום של 100 מיליון דולר. במקרה כזה, החשיפה של מנהל קרן הגידור לבנקים בארה"ב היא מינוס 50 מיליון דולר, אך העוקבים אחרי ה-13F רואים רק את ה-50 מיליון דולר שהושקעו ב-BAC.

  2. משקיעים גדולים גם טועים (כולל וורן באפט) - אין הבטחה שאם השקעתם בעקבות פעולה של משקיע גדול אכן תצליחו.

  3. נושא התזמון הוא חשוב. לגופים המוסדיים יש 45 ימים לאחר סיום הרבעון להגיש את טופס ה-13F שלהם. רובם כמובן, דוחים את הגשת הטופס לימים האחרונים, על מנת לא לחשוף את ההחזקות שלהם. למשל, הרבעון השני הסתיים בסוף יוני, ונכון לתחילת אוגוסט רוב הדוחות עדיין לא בחוץ. בימים הקרובים, עד ה-14 באוגוסט, כל החברות שצריכות לדווח יגישו את הטפסים שלהם. בזמן הזה, ייתכן ומנהלי ההשקעות כבר הספיקו למכור את ההחזקה שלהם.

  4. הדוח כולל רק מניות בארה"ב. לכן, אם מנהל השקעות מחזיק תיק מניות גלובלי - אתם רואים תמונה חלקית מאוד.

  5. כסף מוסדי הוא אחד הדברים המרכזיים שתומך בעליית השווי של חברה. ההשקעות הטובות ביותר אלו חברות שעדיין לא זכו להתעניינות של משקיעים מוסדיים ובשלב מסוים יכנס מוסדי והשווי יעלה. כאשר יש ריכוז גדול של משקיעים מוסדיים בחברה יש סיכון גדול שחלק מהכסף אינו מושקע באמת לטווח הארוך. חלק מהגופים המוסדיים תלויים במחזורי הגאות והשפל של הבורסה. כאשר מתחילות ירידות, המשקיעים בגופים מושכים את כספם כתוצאה מפחד, מנהלי ההשקעות חייבים למכור את ההשקעות כדי להחזיר את הכסף למשקיעים - פעולה שמובילה לצניחה במחיר המניה. תמיד תבדקו מי מחזיק את המניה חוץ ממכם, זה יכול מאוד להשפיע על המחיר בטווח הקצר-בינוני.

  6. זו נקודה מטרידה, שלא הכרתי אותה, עד שערכתי מחקר לקראת הפוסט. ה-SEC לא מנתח בצורה מספקת את הדוחות המוגשים. לכן, יש חשש לאמינות של חלק מהדוחות. ב-investopedia כתבו שאפילו מיידוף הגיש טפסי 13F - לא מידע מעודד. אבל הדרך היחידה שלי לשרוד בעולם הזה, היא לתת אמון ב-95% מהאנשים. לכן, אני מניח שרוב הטפסים הם אכן נכונים ולא של רמאים וגנבים.


איפה ניתן למצוא את הנתונים של ה-13F?

אתם יכולים לבדוק באתר של ה-SEC, אבל אני אוהב לבדוק ב-2 האתרים האלו:


דוגמה עדכנית - איך בקרן קפלר אנו משתמשים במידע הזה.

אחת ההחזקות שלנו בקרן, חברת ATENTO S.A (סימבול ATTO) ירדה בחדות בגלל המון סיבות. אנחנו נכנסו להשקעה, לאחר רוב הירידות, אך אנו עדיין בהפסד בפוזיציה הזו. מרק, שותף שלי, כתב על ההזדמנות לעומק בבלוג שלו. לכן, לא אתעמק בהזדמנות ההשקעה, אלא רק בחלק שקשור לטופס 13F.


לחברה יש כ-74 מיליון מניות.

48.5 מיליון מניות מוחזקות ע"י Bain Capital Investors, LLC.

המחזיק השני הוא Wellington Management Company, LLP עם 4.9 מיליון מניות.

נתונים אלו נכונים לסוף מרץ 2019.

כמו שאתם שמים לב בתמונה למעלה, במהלך הרבעון הראשון, Wellington מכרו 1,1518,041 מניות בשוק. צעד זה יוצר לחץ גבוה על מניה, ללא קשר לדיווחים. אנו מאמינים כי בימים הקרובים, כאשר נראה את טופס ה-13F של הרבעון השני, נראה כי Wellington המשיכו למכור עוד כמיליון ומשהו מניות. המכירות הללו התבצעו, כאשר בצד השני החברה לא רכשה מניות - זו הסיבה שאנו מאמינים שגרמה לצניחה במחיר המניה. כעת, החברה חזרה לשוק ורוכשת מניות. לכן לדעתנו זו הזדמנות נדירה - אבל אמרנו שנתמקד בטופס 13F. אז שימו לעצמכם תזכורת לבדוק ב-14 באוגוסט האם Wellington אכן מכרו עוד מניות של ATTO, רק לצורך תרגול של מעקב אחרי טפסי 13F.


לסיכום,

טפסי ה-13F הם מקור נוסף למציאת רעיונות השקעה. לרשימה של מקורות נוספים בדקו איפה מחפשים השקעות חדשות.

חשוב להבין כי הטופס עצמו הוא רק מקור לרעיון, לאחר מכן מגיע החלק של המחקר, לפחות בשיטה שאני עובד. פעמים רבות, במקומות בהן יש מוכר גדול שמפיל את מחיר המניה, נוצרת הזדמנות. לפעמים המוכר הוא הצודק, אז שוב אני מדגיש שחשוב לבחון את הדברים לעומק.

לדעתי, הכי טוב להשתמש בטפסי ה-13F במעקב אחר משקיעים שמרוכזים בהשקעות בארה"ב, ופועלים בגישת LONG ONLY לטווח ארוך של כמה שנים. במקרה כזה, אם רכשתם מניות מספר ימים לאחר מנהל ההשקעות, לא נורא, אתם לטווח ארוך. בנוסף, אתם יודעים שזו החשיפה האמתית שלו ואין לו גם פוזיצית SHORT, שאינה מדווחת.


בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר


2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page