top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

ישי דוידי וקרן פימי - מה ניתן ללמוד מ-23 שנים של מצוינות



לפני 23 שנים, ביוני 1996, הוקמה קרן פימי, קרן ההשקעות הפרטית הגדולה בישראל. ישי דוידי, המייסד והמנכ"ל של הקרן, לא הרבה להתראיין במשך התקופה. לדעתי זה פספוס אדיר למשק הישראלי. ישי דוידי והצוות בקרן פימי, הקימו את אחת מקרנות הפריווט אקוויטי (PE) הטובות בעולם. ניתן ללמוד רבות מההצלחה של קרן פימי ומהעקרונות בהם מתמקדים הצוות המנהל של הקרן. בפוסט זה ריכזתי את המידע הקיים על דרכו של ישי דוידי וההצלחה של קרן פימי.


מיהו ישי דוידי?

ישי דוידי נולד ב-1962 ברמת השרון, התגייס לסיירת מטכ"ל ושירת כקצין ביחידה. בימיו כסטודנט היה מאבטח באל-על, ולאחר מכן עבד בחברת ייעוץ בתחום של תעשייה וניהול. באחת מעבודות הייעוץ השתתף בייעוץ למפעלי הקיבוץ הארצי בתחום התעשייה לבניין, ובעקבות הייעוץ ביקשו מדוידי לנהל את המפעל, בהיותו בן 28 בלבד. דוידי התבקש לכהן בהנהלת תשלובת הבנייה, אך לאחר זמן מה החליט כי אינו רוצה להתמקד בנדל"ן.

בין השנים 1991-1993 ניהל את חברת "זר תעשיות עתירות מדע", שעסקה בערכות אבחון רפואיות. לאחר מכן, פגש דוידי את סנפורד ברנסטין, שביקש ממנו לנהל בשבילו קרן הון סיכון. לאחר שדוידי השתכנע, הוקמה קרן "תקווה", שהשקיעה בחברות צעירות (סטארט-אפים), שהידועה בניהן הייתה גלילאו, שנמכרה במאות מיליוני דולרים.

בשנת 1996 הקים ישי דוידי את קרן פימי, המתמקדת בהשקעות בחברות בוגרות.


קרן פימי

הקרן הוקמה במטרה לתת מימון מזנין לחברות לא צעירות ומכך שמה. FIMI - First Israel Mezzanine Investors.

בשנה הראשונה הקרן אכן עסקה רק במזנין, אך לאחר מכן עברה לרכישת שליטה בחברות, במטרה להשביח אותן וליצור ערך מוסף משמעותי. לרוב, החברות נמצאות בשלב של שינוי או עם בעיה שהצוות של פימי יכולים לפתור. החברות בעלות טכנולוגיה מובילה או נתח שוק מוביל, ומייצאות חלק ניכר מהסחורות שלהן.


5 עקרונות ההשבחה של קרן פימי, לאחר רכישת חברה (לא לפי סדר חשיבות):

1. גיבוש צוות ניהולי

2. הכנת תכנית עסקית אסטרטגית למספר שנים

3. השקעות במחקר ופיתוח, רובוטיקה ורכישה של חברות אחרות

4. הצטיינות תפעולית

5. שליטה ובקרה


5 העקרונות של פימי נראים פשוטים להבנה, אך קשים מאוד ליישום.


הקרנות של פימי אינן משקיעות בחברות מתחומי הנדל"ן והפיננסים בהגדרה. לרוב, הקרן תמנע גם מהשקעה בחברות התלויות יותר מדי ברגולציה או בוועדי עובדים.

המעקב אחר חברות המטרה לעתים נמשך שנים רבות. הקרן עוקבת אחר כ-300 חברות, ומכירה את כל העסקאות הקיימות, בזכות רשת קשרים שפתחה על מנת לאתר הזדמנויות השקעה. בפועל, הקרן מבצעת השקעות בודדות בכל שנה, רק לאחר שעמדו בכל הקריטריונים הפנימיים. האסטרטגיה הפנימית של פימי היא לרכוש שליטה ב-4 חברות שונות בכל שנה, תוך שמירה על פיזור סקטוריאלי.


לצערי, קשה למצוא חומר נוסף על עקרונות ההשבחה של פימי. כיצד קובעים בפימי את התכנית האסטרטגית? וכיצד הם דואגים שהיא אכן תבוצע? ישי דוידי אמר באחד הראיונות, כי הם בונים תכנית אסטרטגית ל-5 או 10 שנים ותכנית טקטית ל 2-3 קדימה. מדי שנה, ואפילו רבעון, עוקבים בפימי אחר הביצוע מול התכנון. אם נדרשים לכך, בוחנים בקרן את הצורך לבצע עדכונים בתכנית.

יישום התכנית האסטרטגית הוא מפתח מרכזי ליצירת הערך הגדולה של קרן פימי לאורך השנים. החשיבה לטווח ארוך והשקעה בעתיד היא דבר שונה במנטליות הישראלית. למרות שהקרן מחזיקה את החברות על מנת למכור אותן ברווח, היא בונה תשתית תפעולית וטכנולוגית, שנותנת לחברה יתרון תחרותי גם בשנים שהקרן כבר לא בעלת השליטה בחברה.


חשיבה לטווח ארוך גם מתבטאת ברמת המינוף (חוב) פיננסי נמוך יחסית לקרנות PE אחרות בעולם. למרות השמרנות ביחס החוב, התוצאות של קרנות פימי הן בין הטובות בעולם לאורך תקופה של שני עשורים. לפני כעשור, רוב אנשי העסקים המצליחים בישראל, פרצו לגדולה ע"י שימוש רב בחוב, עד שהגיע המשבר הכלכלי והפיל אותם אחד אחרי השני.


לסיכום,


הייתי שמח לשבת עם ישי דוידי וללמוד ממנו יותר כיצד הם מגבשים תכנית אסטרטגית לכל חברה, כיצד הם גוזרים ממנה תכנית טקטית ובאלו כלים הם משתמשים על מנת לבצע שליטה ובקרה ברמה גבוהה כל כך.

מה שאנו יכולים לקחת מהמידע הקיים, הוא החשיבות של תכנית אסטרטגית לטווח ארוך לעסק שאנו מנהלים או רוכשים. אך תכנית אינה מספיקה, חייבים להוציא אותה לפועל יום אחרי יום, תוך השקעה בעתיד (מחקר ופיתוח, טכנולוגיה ועוד). הצוות הניהולי חייב להיות בעל כישורים המסוגלים להוציא לפועל את התכנית, ואם לא, נדרשים שינוים בצוות, על מנת להגיע למצוינות התפעולית.



בהצלחה בהשקעות,


עמית שמיר


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page