top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

מדיניות התגמול של המנהלים - אחד הדברים החשובים ביותר לבדיקה לפני ביצוע ההשקעה


בעת בחינת השקעה, אחד הדברים החשובים ביותר הוא להבין את תמריצי ההנהלה. כאשר אתם רוכשים מניות, אתם הופכים להיות חלק מהבעלים של העסק, ואתם תלויים בהנהלת החברה. לכן, תמיד כדאי לדעת מה מניע את חברי ההנהלה.

האם הם גם בעלי מניות בחברה?

האם רכשו בשוק מניות לאחרונה או כאשר המחיר נהפך לאטרקטיבי?

והאם מודל התגמול שלהם מעודד יצירת ערך לטווח ארוך או קצר?


"Show me the incentive and I will show you the outcome" - Charlie Munger


לפני קצת יותר מעשור, למדתי את אחד השיעורים החשובים על מדיניות תמריצים של הנהלה. באותה תקופה כיהנתי כמזכ"ל של מועצת הסטודנטים של אוניברסיטת בן-גוריון. מועצת הסטודנטים מתפקדת כדירקטוריון הנבחר של אגודת הסטודנטים. כחלק מתפקידי, כיהנתי כדירקטור בחברת בת של האגודה, חבר בוועדת הכספים ויו"ר ועדת הביקורת של הדירקטוריון.


חברת הבת של האגודה הייתה במצב פיננסי קשה כאשר נכנסתי לדירקטוריון. אגודת הסטודנטים הייתה ערבה למסגרות האשראי של החברה, ולמעשה ממנה בפועל את הפעילות שלה. הדירקטוריון החדש שהוקם ניסה במהרה להבין את הסיבה המרכזית להתדרדרות העסקית של החברה, למרות גידול משמעותי בפעילות ובהכנסות. הסיבה המרכזית הייתה מדיניות תמריצים שגויה למנכ"ל החברה.

החוזה הישן של המנכ"ל הבטיח קבלת בונוס נדיב מאוד כתוצאה מגידול בהכנסות. מנכ"ל חרוץ, שרוצה לקבל את הבונוס השנתי שלו, יעשה הכול על מנת להגדיל את ההכנסות ולעמוד ביעדים. אותו מנכ"ל אכן "הצליח" לזכות בפרויקטים גדולים, ארוכי טווח, שהגדילו את ההכנסות. הבעיה הייתה שהרווחיות של הפרויקטים הייתה אפסית במקרה הטוב ושלילית ברוב המקרים. המנכ"ל אכן עמד ביעדים שלו, הגדיל את ההכנסות ואת הבונוס השנתי שלו, אך גם הגדיל את ההפסדים של החברה והכריח למעשה את אגודת הסטודנטים לספוג את ההפסדים.


מדיניות תמריצים נכונה הייתה לתגמל את המנכ"ל בבונוס הנגזר מגידול ברווח ולא בהכנסות.


איפה ניתן לבדוק את מדניות התגמול של ההנהלה?

בישראל יש התייחסות לתגמול בדוח השנתי ובאישור מדיניות התגמול, בהתאם לתיקון 20 לחוק החברות.

בארה"ב, ניתן למצוא התייחסות לתגמול בדוח השנתי, בדוח הנפקת מניות ובדוח הפרוקסי. המקום הנוח ביותר לבדוק הוא דוח הפרוקסי של החברה, המופיע תחת האותיות הללו: " DEF 14A ", באתר של ה-SEC.

אתם יכולים לצפות לדוגמה בדוח הפרוקסי של חברת טבע, מצורף קישור בשורה למטה.


איפה ניתן לבדוק רכישות או מכירות של אנשי פנים?

ניתן למצוא את המידע באתר של ה-SEC, רק שימו לב שאתם מסמנים " include " מתחת לשאלה- Ownership?

באופן אישי, אני אוהב גם לבדוק באתר הזה: openinsider.com


תזכרו כי יכולות להיות סיבות רבות מדוע אנשי פנים מוכרים מניות. אולי הם רוצים לקנות נכס, להעביר חלק מההון לילדים וכדומה. אך ישנה רק סיבה אחת לרכישת מניות - הם מאמינים שהמחיר של המניות יהיה גבוה יותר בעתיד. כמובן שזה אינו מדד פשוט להצלחה בשוק ההון. ראיתי חברות רבות, שהמנהלים שלהן רכשו מניות, לפני שהחברה נכנסה לפשיטת רגל. אבל אם אתם פועלים כמוני בשוק ההון, ומנסים לרכוש מניות במחיר זול, נחמד לגלות שגם ההנהלה חושבת אותו דבר, ואפילו מוכנה לסכן את כספה הפרטי.


לסיכום,

לפני ביצוע השקעה חדשה, בדקו את מדיניות התגמול של המנהלים. הייתם עושים את זה בכל השקעה פרטית, כך שאין סיבה לא לעשות זאת גם בהשקעות בשוק ההון.

אם לא הצלחתם למצוא את מדיניות התגמול של חברה, שלחו לי מייל ואנסה לעזור לכם.


בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page