top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

יותר מ-50 לקחים, תובנות והמלצות לגבי השקעות ערך


הרשימה המצורפת היא סיכום של תובנות ולקחים מניסיוני האישי, ניסיונם של עמיתים למקצוע, ומספרים רבים שקראתי במשך יותר מעשור. אני מאמין ומקווה שרשימה זו יכולה לעזור לכם להפוך למשקיעים טובים יותר, כמו שהיא עזרה לי. הרשימה לא מסודרת לפי סדר החשיבות של הדברים, ולכן אני ממליץ לקרוא עד הסוף.


1. מחיר זה מה שאתם משלמים, ערך זה מה שאתם מקבלים - כל גישת השקעות הערך בנויה על מציאת השקעות שהמחיר שלהן נמוך משמעותי מהערך שמקבלים (שווי כלכלי /פנימי של החברה).


2. מרווח בטחון - חייבים לדרוש מרווח בטחון מספק כאשר משקיעים. אם אתם חושבים שחברה שווה בערך 100 מיליון, אל תנסו לרכוש אותה בשווי של 95 מיליון. חכו בסבלנות עד שהמחיר יהיה 70 מיליון או אפילו 60 מיליון. שמירה על מרווח בטחון תגן עליכם מפני טעויות גדולות ומפני הפסד הון פרמננטי.


3. חפשו כל הזמן השקעות חדשות - רוב האנשים שהצליחו מאוד בשוק ההון החזיקו תיק מרוכז יחסית (למרות שישנם כאלו שהצליחו עם תיק מפוזר, אבל מעט). למרות התיק המרוכז, שמאפשר החלפה קטנה יותר של מניות, המשקיעים חיפשו באופן עקבי ושיטתי אחר רעיונות השקעה חדשים. אם אתם רוצים למצוא מדי פעם מציאות בשוק ההון, אתם חייבים להרים הרבה מאוד אבנים.


4. מניה היא חלק מעסק - מניה מקנה בעלות חלקית בעסק. אם לעסק יש 100 מניות ולכם יש מניה אחת, אז אתם בעלים של 1% מהעסק. אם ההנהלה תחליט לחלק את הרווחים של העסק (דיבידנד), אתם תקבלו 1% מהסכום שיחולק. לכן, כדי לדעת מהו הערך של מה שאתם רוכשים, אתם חייבים להעריך את העסק כולו ואז לחלק למספר המניות, כדי לדעת את הערך הכלכלי למניה.


5. חשבונאות זה חשוב - השפה שבה בוחנים את הפעילות העסקית היא חשבונאות. אם אתם לא מבינים כלום בחשבונאות, אתם לא יכולים להעריך כמה שווה העסק. אם אתם לא יכולים להעריך את השווי הכלכלי, איך תדעו אם המחיר שאתם משלמים הוא זול או יקר? ללא הבנה של העסק, אתם מהמרים ולא משקיעים. זה בסדר להמר, אם אתם רוצים, אבל לפחות תדעו מה אתם עושים. חשוב לדעת שהשפה משתנה כל הזמן, נכנסים תקנים חדשים, אשר משפיעים על הדוחות בצורה מהותית ומעוותים את הנתונים לצרכיי השוואה. לא מזמן, קראתי דוח ניתוח של חברה שבוצע ע"י גולדמן זאקס, שהתעלם מתקינה חדשה בחשבונאות, ששינתה את כל המספרים של החברה.


6. התמקדו ב-FCF, תזרים מזומנים חופשי ולא ברווחים - בהקשר ישיר למשחקים של חשבונאות, תבדקו תמיד כמה מזומן העסק מייצר, וכמה מזה חופשי בשבילכם כבעלים, אחרי תשלום מס, הוצאות שמירה על הקיים, הוצאות ריבית ומענקים להנהלה בכסף ובמניות.


7. עזבו רגע את המספרים - מה העסק עושה? פעמים רבות, משקיעים נוטים לחשוב שהשקעות זה רק משחק של מספרים. מכפיל נמוך, תשואה על ההון וכו', אבל שוכחים להבין מה העסק עושה? מי המתחרים שלו? והאם יש לעסק יתרון תחרותי? אתם יכולים ללמוד על עסקים על ידי שיחות עם הנהלת החברה, שיחות עם הנהלות של חברות מתחרות או מקריאה של ספרים ומאמרים מקצועיים על תעשיות שונות.


8. כתבו במספר משפטים את תזת ההשקעות שלכם - חשוב לנסות להסביר בכמה משפטים, למה אתם חושבים שנכון לרכוש את המניה. כתבו מה אתם מעריכים שיהיה בעתיד שיציף את הערך.


9. כאשר ישנה מפולת בשווקים, אל תכנסו לקיפאון - כאשר הבורסות נופלות והמחיר של ההשקעות בתיק יורד, משקיעים רבים נכנסים לקיפאון. הם רק מחכים שהסערה תחלוף והמחיר של ההשקעות שלהם יעלה חזרה. אם אתם באמת רוצים לנצל משברים, אתם חייבים להמשיך לחפש השקעות גם בזמן הפחד. לפעמים, יהיה נכון למכור השקעה שלכם בהפסד של 30% רק על מנת לקנות מניה אחרת שירדה 80% ופוטנציאל הרווח בה גדול יותר עם אותו סיכון.


10. המספרים הנכונים הם בדוחות הכספיים - פעמים רבות נתקלתי בחוסר התאמה בין המספרים שבדוחות הכספיים לבין מספרים או יחסים פיננסים שמופיעים באתרי תוכן מובילים. אם אתם רוצים לוודא ב-100% שאתם בוחנים את המספרים הנכונים - תבדקו בדוחות הכספיים של החברות. אני חושב שזו נקודה שמעט מאוד משקיעים מנצלים אותה. חברות שהמספרים שלהן לא מעודכנים, יכולות להיות הזדמנויות השקעה נהדרות.


11. תשקיעו במה שאתם מבינים - אם אתם לא יכולים להבין מה העסק עושה או מהי הסבירות שהדברים יצליחו, אני ממליץ שתוותרו על ההשקעה, אלא אם אתם מאוד עשירים ומודעים לזה שאתם מבצעים הימור מחושב ולא השקעה.


12. אם אתם בוחנים השקעה בחברה עם בעיות, שיש לה אג"ח סחיר, תבדקו את התשואה לפירעון - שוק החוב בדרך כלל מהיר יותר משוק האקוויטי (מניות). אם האג"ח של חברה נסחרת בתשואה לפירעון גבוהה, זה צריך להדליק נורה אדומה. המשמעות היא כי מחיר החוב של החברה התייקר. אם החברה תצטרך למחזר את החוב, ייתכן שהדבר לא יהיה אפשרי, ואז בעלי החוב יהפכו להיות בעלי המניות של החברה.


13. תזהרו מחברות שאסטרטגיית הצמיחה שלהן היא רכישת חברות אחרות - רוב הרכישות מתבצעות במחיר יקר מדי. אם חברה, צריכה כל הזמן לרכוש חברות אחרות בשביל לצמוח, זו אסטרטגיה עסקית מסוכנת. ייתכן והיא תצליח, אך חשוב להבין כי הסיכון גדול יותר מאשר השקעה בחברה שיודעת לצמוח אורגנית.


14. הערכת שווי לא תתן לכם מספר מדויק - לא משנה כמה אתם בעלי ניסיון בתחום, הערכת שווי אינה יכולה לתת שווי מדויק לעסק. נכון יותר לראות את השווי של העסק כטווח הגיוני לשווי הוגן. לכן, חשוב לזכור לדרוש מרווח בטחון מספק בעת הרכישה.


15. רוצים להשתפר בהערכות שווי? תתאמנו והרבה - יש משמעות למספר הפעמים שיוצא לכם להעריך שווי של חברות. עם הזמן, אתם תשתפרו ותלמדו על תעשיות חדשות. אתם יכולים לבקר באתר VIC, ולקרוא שם תזות השקעה ישנות - תהליך זה ישפר מאוד את כישורי האנליזה שלכם.


16. בדקו תמיד מי הם בעלי המניות האחרים - בעלי מניות אחרים יכולים להשפיע רבות על מחירה של המניה, לפעמים לפרקי זמן גדולים. למשל, קרן גדולה, שמנהלת מיליארדי דולרים, שנותרה עם החזקה קטנה במניה קטנה. ברגע שהקרן מחליטה לצאת החוצה בכל מחיר, המניה תצלול בחדות. זו יכולה להיות הזדמנות נהדרת להשקעה, אם אתם מחכים לנקודה להיכנס, אך אם אתם כבר בתוך ההשקעה, זו סיטואציה פחות נעימה. שימו לב כמובן, האם ההנהלה מחזיקה מניות וכמה? האם רכשו בשוק את המניות או קבלו בחינם את כולן? חשוב מאוד לבחון מי הם המחזיקים האחרים. בארה"ב ניתן לעשות את זה בקובץ הפרוקסי של החברה, ובישראל ניתן לבדוק באתר הבורסה - תחת בעלי עניין.


17. קראו את דוח הפרוקסי האחרון - מלבד פירוט בעלי המניות, תמצאו שם גם את מדיניות התגמול של המנהלים.


18. מצאו מישהו שאתם מעריכים בעולם ההשקעות ותדברו אתו מדי פעם על השקעות - מספיק שתמצאו אדם אחד שמוכן לחלוק אתכם דעות על השקעות, זה ישפר את עקומת הלמידה שלכם בצורה מהותית. גם לבאפט יש את מאנגר.


19. אם חברה מגדילה את המלאי במשך כמה רבעונים - תבדקו היטב האם החברה נערכת לכניסה לשוק חדש או שיש קושי למכור את המוצרים? ובעתיד יצטרכו למחוק מלאי זה.


20. קראו עיתונות כלכלית - חשוב לקרוא עיתונים כלכליים, ולהבין את המושגים בעולם העסקים וההשקעות. לפעמי ניתן ללמוד מראיונות עם רגולטורים על רצונות לשנות את תנאי המשחק בשוק מסוים. ראיונות עם מנכ"לים של חברות מהסקטור בו אתם משקיעים, תורמים להבנה של הסביבה העסקית. אני ממליץ בחום להפוך את נושא הקריאה להרגל יומי.


21. קראו ספרי השקעות וספרים על תעשיות - כל הידע קיים בחוץ, ומישהו כבר כתב אותו. הקדישו זמן שבועי לקריאה של ספרים - זו אחת הדרכים הטובות ביותר ללמידה. אתם מוזמנים לבחור לכם ספר מהרשימה הזו.


22. הימנעו מהשקעות בינאריות של 0 או 1 - אם יש סיכוי ללכת לאפס בהשקעה, עדיף להימנע ממנה לחלוטין. או לפחות להגביל אותה לאחוזים בודדים, ולבקש יחס סיכון סיכוי אחר, כמו 0 או 10. גם במקרה של סיכוי גבוה, אף פעם אל תקצו הון משמעותי בהשקעות מסוג זה.


23. היו מודעים לרמת המחירים בשוק - זה נכון שאתם לא צרכים לתזמן את השוק, אבל חשוב שכן תהיו מודעים לרמת המחירים הכללית בשוק. אם רוב המניות נסחרות במחירים יקרים מאוד, היו זהירים יותר. אם פתאום מחירי המניות ירדו בחדות, סביר להניח כי גם המחירים של ההשקעות שלכם ירדו.


24. העדיפו חברות שהערך הפנימי שלהן גדל משנה לשנה - בשוק ההון תידרשו לפעמים לחכות זמן רב עד שתזכו לקבל תגמול כספי על ההשקעה שלכם. אם בחרתם חברה טובה, שממשיכה לייצר ערך, אז הזמן לטובתכם.


25. אופי חשוב יותר מאינטליגנציה בהשקעות בשוק ההון - המשקיעים הטובים ביותר בשוק ההון הם לאו דווקא האנשים החכמים ביותר, הם בעלי האופי המתאים להשקעות.


26. העדיפו הנהלה שרוצה לייצר לכם ערך, ושאכפת לה ממחיר המניה - בניגוד לחברי ההנהלה, אינכם מרווחים שכר מהחברה. הסיבה המרכזית שאתם מחזיקים את המניה היא כי אתם רוצים וחושבים שהיא תעלה לאורך זמן. הנהלה טובה יודעת שהיא צריכה לייצור ערך לבעלי המניות לאורך זמן, ופועלת על מנת שהחברה תובן נכון בשוק ההון. במידה ושוק ההון אינו מאמין לסיפור של ההנהלה, הנהלה טובה תנצל את הסיטואציה לרכישת מניות חזרה, ובכך תתגמל את בעלי המניות לטווח הארוך, שמאמינים בחברה.


27. יש מעט מאוד חברות שיכולות לפעול כמו ברקשייר האת'ווי - אם חברה משקיעה בחברות מתחומים שונים תוודאו היטב מהי האסטרטגיה של המנכ"ל, והאם הוא לא משלם מחירים יקרים עבור החברות החדשות, בתחומים שאינו מבין בהם ואין להם קשר ישיר לתחומי הפעילות של החברה.


28. למדו מהם המאפיינים של עסק טוב ועסק מצוין - לפני שאתם בוחנים את המחיר של העסק, חשוב שתדעו האם מדובר בעסק טוב, גרוע או מצוין.


29. בדקו את מספר המניות בעסק לאורך שנים ואת ה-FCF למניה - החברה יכול לצמוח בתזרים וברווח, אבל התזרים למניה יקטן כי הונפקו הרבה מאוד מניות. צמיחה בהכנסות, ברווח הנקי ובתזרים החופשי היא חשובה, אבל מה שחשוב יותר זה הצמיחה למניה.


30. השקעות ערך יכולות להיות בחברות צמיחה - אם אתם יודעים להעריך שווי של חברה שצומחת ב-50% בשנה, ואתם יכולים לרכוש אותה במחיר זול מהערך הפנימי זו השקעת ערך. קשה יותר להעריך שווי של חברות צמיחה, אך אם יש לכם את היכולת לעשות זאת, אין סיבה שחברות אלו לא יהיו חלק מסל האפשרויות שלכם. במידה ואתם לא מסוגלים להעריך את השווי - אתם מהמרים, חשוב שתדעו את זה.


31. אם טעיתם תמכרו - הבנתם שטעיתם בתזת ההשקעה שלכם, תמכרו את הפוזיציה. אל תתחילו להתפלל לנסים, בדרך כלל הם לא מגיעים.


32. תמכרו מניה שהמחיר שלה הרבה מעל הערך הפנימי - יהיו תקופות בהן המחירים בשוק ההון לא יהיו הגיוניים. נניח, חברה שאתם מעריכים את השווי ההוגן שלה ב-100 מיליון והיא נסחרת ב-200 מיליון. במקרים כאלו, תמכרו את המניות. סביר ותהיה לכם הזדמנות לחזור להשקעה, כאשר המחיר יהיה קרוב יותר לשווי ההוגן.


33. הישמרו מחברות עם חוב גבוה - רוב הכישלונות הגדולים, שאני מכיר מעמיתים למקצוע ואנשי עסקים, נבעו מרמת חוב גבוהה מדי עבור העסק. כאשר התוצאות העסקיות נפגעו קצת, ושווקי ההון נסגרו למחזור מחדש של חוב בריבית גבוהה - אותן חברות קרסו ועמן אנשי העסקים ששלטו בהן (חוץ מאלו שמצאו גז).


34. העולם העסקי משתנה תשתנו אתו - לדוגמה, בעבר ההון העצמי של חברה היה דבר חשוב מאוד וסממן לערך מוחשי. היום בגלל חוקי החשבונות ובגלל הגידול בנכסים בלתי מוחשיים - להון העצמי חשיבות נמוכה יותר. דוגמה נוספת, לחידושים טכנולוגיים השפעה עצומה על שינוי של מודלים עסקיים. תמיד תבחנו את השלכות של הפיתוחים הטכנולוגיים על הסקטור בו אתם משקיעים.


35. אם יש לכם זמן מוגבל להשקעות, צמצמו את עולם הבחירה שלכם למעט חברות - רובכם אינם משקיעים במשרה מלאה. במקרה כזה, עדיף לדעתי לבחור 2-3 ענפים שאתם מכירים ולחפש בהם מספר חברות עם נתונים פיננסים טובים. לאחר מכן, בצעו הערכות שווי לחברות הללו, וחכו למחירים הנכונים.


36. לריבית במשק יש משמעות אדירה על שווי העסקים - אם עסק מייצר 6% בשנה והריבית במשק היא 4.5%, אז לא משתלם לקחת את הסיכון בהשקעה במניה. אבל אם הריבית במשק היא 1% או 0%, אז פתאום עסק שמייצר 6%, נראה כמו נווה מדבר.


37. הימנעו מחשיבה קבוצתית - פעמים רבות משקיעים רוכשים מניה, וכאשר המחיר יורד, הם מוצאים בטחון בשיחות עם משקיעים אחרים שגם מחזיקים את המניה. חפשו דעה מנוגדת לשלכם, אך מנומקת היטב. תנסו לסתור את הטענות הלוגיות של הצד השני. לא חייבים לעשות זאת בגלוי מול האדם השני, אבל התהליך חשוב. אם הצלחתם לסתור את הטענות, תזת ההשקעות שלכם חזקה מאוד. אם לא הצלחתם, תבחנו את הנקודות הפתוחות עד שתגבשו תזה חזקה.


38. תלכו עם האמת שלכם - פעמים רבות נכנסתי להשקעה בניגוד לדעתם של עמיתים למקצוע, שאני מאוד מעריך, והם עשו בדיוק אותו דבר, לאחר שדברו איתי. חשיבה עצמאית בשוק ההון היא דבר קריטי להצלחה. זכרו שוורן באפט הצעיר העריך במיוחד 2 אנשים - את אביו ואת בנג'מין גראהם. שניהם אמרו לוורן שהם חושבים שזה לא הזמן הנכון להתפרנס משותפות השקעות, אך בכל זאת וורן החליט לצאת לדרכו, והצליח די יפה.


39. התמקדו בתהליכי עבודה נכונים - אתם לא יכולים לקבוע האם חוקי הרגולציה ישתנו, האם יהיה מיתון והאם חברה מתחרה תרצה לשלם מחיר הזוי על החברה שאתם מחזיקים. אתם יכולים רק לדאוג שאתם עובדים מסודר, וחושבים בצורה הגיונית. תהליכי העבודה שלכם לאורך זמן ארוך, ישפיעו על התוצאות שלכם.


40. בצעו מבחני קיצון לחברה שאתם מחזיקים - עצרו רגע וחשבו, האם החברה יכולה לעבור מיתון במבנה ההון הנוכחי שלה? האם המנהלים יודעים להקצות הון נכון? מה קרה לחברה מבחינה עסקית במשבר האחרון?


41. היזהרו מחברות נדל"ן ופיננסים - חברות אלו ממונפות יותר, ותלויות יותר במצב הכלכלה.


42. אתם יכולים להיות צודקים בתזת ההשקעות ועדיין להפסיד כסף הרבה זמן - הכוונה להפסד על הנייר, אם לא התייאשתם ומכרתם. ייתכן שצדקתם, וכל הדברים העסקיים התרחשו בדיוק כמו שחשבתם, אבל מחיר המניה ירד בחדות והפסדתם כסף על הנייר. לרו,ב מצבים אלו לא נמשכים מעל ל-3 שנים. אם המחיר והערך לא נפגשו, אפילו לזמן קצר, במשך 3 שנים - יש סיכוי טוב שאתם לא מבינים כל כך טוב את ההשקעה.


43. יש עולם שלם מעבר לוורן באפט - באפט הוא המשקיע המפורסם ביותר בגישת השקעות הערך, אך ישנם רבים שניתן ללמוד מהם. תקראו את הספרים שלהם, תשמעו ראיונות עמם, ותחשבו כיצד אתם יכולים ליישם חלק מהדברים שאתם לומדים בסגנון ההשקעות האישי שלכם.


44. אל תנסו לתזמן את השוק - הפסדתי המון כסף בכל פעם שחרגתי מהכלל הזה. אתם יכולים להיות צודקים בניתוח שלכם, אבל אם הדברים יקרו שבועיים או חודש מאוחר יותר ממה שחשבתם, אין משמעות לעובדה שצדקתם בכיוון.


45. אל תשקיעו כסף "צבוע" בשוק ההון - אני מגדיר כסף "צבוע" ככסף שיש לו יעוד בטווח הקצר. דירה שאתם רוצים לרכשו בעוד כשנה או שכר לימוד לילדה שמתחילה אוניברסיטה. כסף "צבוע" לא אמור להיות במניות וגם לא באג"ח עם מח"מ ארוך.


46. אם אתם משקיעים סכום כספי קטן, חפשו הזדמנויות בחברות קטנות - התחרות שם נמוכה יותר ויש יותר הזדמנויות.


47. מצבים מיוחדים - תלמדו אלו מצבים מיוחדים יש בשוק ההון, ואיך ניתן להרוויח מהם. ברוב המצבים המיוחדים התוצאה אינה תלויה בכיוון השווקים. לכן, מצבים מיוחדים יכולים להניב תשואות חיוביות גם בתקופה בה השווקים יורדים.


48. למדו להיות סבלניים - אין דבר קשה יותר מאשר לא לעשות כלום. אתם עוברים על רעיונות רבים ולא מוצאים רעיון מתאים. במקרה כזה, אתם אמורים להמשיך לחפש ולא לבצע השקעה. קל להגיד, אך קשה לעשות. משקיעים רבים בפועל משנים את הקריטריונים שלהם להשקעות כדי להשתתף בחגיגה של שוק ההון.


49. למדו את ההיסטוריה של שוק ההון - את תקופת השפל הגדול, המשבר הפיננסי העולמי, בועת האינטרנט. גם אם לא השקעתם באותן תקופות, אתם יכולים ללמוד רבות מהידע שנצבר אצל משקיעים, שכן חוו תקופות מסוג זה. בסוף יגיע משבר נוסף, אני לא יודע מתי, אבל הוא יגיע - זה חלק מהעולם הכלכלי.


50. אל תתמקדו רק בטעויות של ההפסדים - לרוב אנו נוטים לזכור את הטעויות של ההשקעות בהן הפסדנו כסף. הטעויות הגדולות של משקיעים טובים הן ההשקעות שלא בוצעו. כאשר יש לכם ביד הזדמנות השקעה טובה, ועשיתם את המחקר שלכם - תקנו. לעולם לא תדעו אם המחיר בדיוק בתחתית. משקיעי ערך רבים קודם מפסידים על ההשקעה, לפני שהיא מתחילה להניב רווחים.


51. תשאלו את עצמכם לפני ההשקעה - אם המניה יורדת ב-50% האם תגדילו את ההשקעה? הכוונה היא אם המחיר יורד, ללא שינוי עסקי כמובן. אם התשובה שלכם לשאלה זו היא "לא" - יכול להיות שלא נכון לכם לנהל את ההשקעות שלכם בשוק ההון בעצמכם, כי אתם מאבדים את היתרון הגדול ביותר. בנוסף, עדיף שתבחנו בשנית את ההשקעה הזו. בגדול, אתם רוצים לקנות יותר מניות כאשר המחיר נמוך יותר.


52. שמרו על פיזור מסוים - אף פעם אל תשקיעו את כל הכסף שלכם במניה אחת או שתיים. פיזור מסוים של מספר מניות, מענפים עסקיים שונים, היא דרך טובה יותר להשקעה. מצד שני, קשה להשיג תשואות גבוהות, כאשר הפיזור גדול מאוד. פרופסור גרינבלט אומר שהחזקה של 8 מניות שונות, מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון בתיק. עדיין קיים סיכון השוק - שכאשר השוק יורד בחדות, רוב המניות יורדות.


53. שמרו על צניעות ותמיד תחפשו איפה אתם טועים - השקעה לפי גישת הערך, אומרת ללכת נגד העדר. זה לא פשוט לטעון שהשוק טועה ולא מעריך נכונה את הנתונים לגבי חברה מסוימת. בצד השני גם ישנם אנשים חכמים, שחושבים אחרת. עודף בטחון במקצוע הזה מוביל לטעויות גדולות. תמיד תחפשו דרכים נוספות לבדוק את תזת ההשקעות שלכם. אם זה מאוד מסובך לכם, אני מזכיר שמותר לכם לוותר על ההשקעה.


54. כאשר יש פחד גדול בשווקים, זה זמן להיות אגרסיבי יותר בהשקעות - בזמן שרוב המשקיעים מפוחדים ורצים למכור את המניות שלהם, משקיע שיחפש רעיונות חדשים, ויהיה מוכן לסכן את כספו בהשקעה בדברים הנכונים, יתוגמל באופן ניכר כאשר הסערה תעבור - והיא תמיד עוברת.


55. מצאתם השקעה טובה וזולה, תשאלו גם למה? תנסו לענות על השאלה: "מדוע ההזדמנות קיימת?". האם בגלל פחד כולל בשווקים, מחזיק גדול שמוכר מניות, תוצאות עסקיות פחות טובות באופן נקודתי. חשוב לשאול "למה?", אבל לזכור שהדגש הוא לנסות להעריך את העתיד של העסק.


56. רוצים יתרון על משקיעים אחרים, תקראו את הדוחות הכספיים השנתיים וגם את ההערות הקטנות - מדי פעם אני מגלה ערך רב בהערה קטנה בדוח הכספי השנתי. רוב האנשים לא מתעמקים בדוח, ומתרכזים במקרה הטוב בחלק הפיננסי. צרו לכם יתרון על ידי קריאה מעמיקה יותר.


57. בהשקעות קיים סיכון - כל מי שמציג לכם נתונים של תשואות קבועות, ללא הפסדים בשוק ההון, צריך לעורר אתלכם חשד. גם כאשר אתם בוחנים לעומק את העסק, אין הבטחה שתצליחו בהשקעה, תמיד קיים סיכון בהשקעה להפסד כספי.


58. נשמע מעייף מדי? אולי אתם לא צרכים להשקיע בעצמכם במניות. אתם תמיד יכולים להשקיע דרך תעודות סל, קרנות נאמנות וגופים אחרים שמנהלים השקעות. חיפוש אחר השקעות והערכת שווי של חברות היא עבודה שצריכה להתבצע על מנת להצליח בהשקעות, או על מנת לשפר את סיכויי ההצלחה בהשקעות.


59. ‏העשייה שלכם לא כל כך מועילה לעולם, אז תעשו משהו טוב - אם הצלחתם להרוויח בשוק ההון, זה נחמד, וזה אכן ישפר את החיים הפיננסים שלכם. מעבר לזה, אין בעשייה זו משהו מועיל לאנושות. לכן, אם הצלחתם בהשקעות, ואתם חיים ברווחה כלכלית, תזכרו לעשות משהו טוב למישהו אחר.


אם אהבתם, אתם מוזמנים לשתף.


בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

תגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page