top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

הסיפור האישי המדהים של ג'יי קיי רולינג - הסופרת שכתבה את הארי פוטר



מילדותה ידעה רולינג שהיא רוצה להיות סופרת ולכתוב ספרים. ההורים שלה לא כל כך תמכו ברעיון הזה, כי הם חשבו שסופרת אינו מקצוע שיוכל לפרנס אותה. בראיון שהעניקה לבוגרי אוניברסיטת הרווארד, רולינג אמרה שהיא מבינה את ההורים שלה, שרצו למנוע ממנה להיות ענייה. רולינג גם טוענת שלא נכון להאשים את ההורים בהחלטות שלכם כאנשים בוגרים. כאשר אתם אנשים בוגרים, האחריות היא שלכם בלבד.


את הרעיון לספר של הארי פוטר קבלה רולינג בעת נסיעת רכבת, והחלה לכתוב את הסיפור הראשון מיד שירדה מהרכבת. חצי שנה לאחר מכן, עוד בטרם שידעה על כתיבתה של רולינג, אמא נפטרה. אירוע זה השפיע רבות על רולינג, והיא נסעה להתחיל חיים חדשים בפורטוגל. רולינג התחתנה וילדה את בתה בפורטוגל, אך הנישואים החזיקו רק 13 חודשים. היא עברה ביחד עם ילדתה לסקוטלנד, ולמעשה הייתה מחוסרת עבודה וכסף, וחייה מקצבת רווחה בלבד. בתקופה זו, רולינג הקדישה את זמנה בבתי קפה לסיום הכתיבה של הארי פוטר.


רולינג ספרה שהיא הייתה ענייה מאוד בתקופה הזו, ועוני זה דבר קשה מאוד, שמוביל לפחדים ולפעמים לדיכאון קשה, עד למחשבות אבדניות. היא ידעה שהיא נחשבת ככישלון, לפי כל הסטנדרטים שהחברה שופטת בני-אדם. אבל היא גם ידעה דבר נוסף, שהיא יודעת לספר סיפור. זה הדבר היחיד שהיא האמינה בו, ולכן התמקדה בכתיבת הספר.


כאשר סיימה את הספר, החיים של רולינג לא הפכו לקלים יותר במהרה. היא חוותה 12 דחיות של הוצאות לאור, עד שהוצאה לאור אחת, Bloombsury, שילמה לה 2,5000 ליש"ט עבור הספר. בנוסף, היא נדרשה להוסיף K לשם שלה, כי ההוצאה לאור חשבה כי קהל הקוראים של בנים צעירים ירכוש פחות ספרים אם הם נכתבו ע"י אישה (עצוב). 3 ימים לאחר שהספר פורסם, נקנו זכויות הפרסום שלו בארה"ב, בסכום של 100,000 דולר.


מדעו Bloombsury היו מוכנים לתת הזדמנות לרולינג?

המייסד של ההוצאה לאור נתן לבתו בת ה-8 לקרוא את הספר, והיא חזרה אליו וביקשה חומר נוסף לקריאה, לאחר שהייתה שקועה בסיפור. ההחלטה הזו שינתה את חייה של רולינג וגם הפכה את חברת ההוצאה לאור לחברה מצליחה מאוד.

רולינג היא הסופרת הראשונה שהפכה למיליארדרית. ספריה נמכרו במעל ל-500 מיליון עותקים וסדרת הסרטים, המבוססת על ספריה, הינה בין המצליחות ביותר בכל הזמנים. רולינג היא הוכחה חיה שהכול אפשרי בחיים האלו, כל עוד אתם ממשיכים להאמין בעצמכם.

5 נקודות שניתן ללמוד מהסיפור של רולינג:


1. לכידת רעיון - לפעמים יעלו לכם רעיונות בזמן שאתם עושים דברים אחרים. תרשמו את הרעיון ברגע הראשון שתוכלו, ולאחר מכן תנסו לקדם אותו. הרעיון לכתיבת הספר הגיע בעת שרולינג נסעה ברכבת ולא היה לא עט זמין. היא לא חשבה לפני על כתיבת ספרי ילדים או ספר מהסגנון הזה, הרעיון פשוט הציף אותה והיא קדמה אותו.


2. תהיו מוכנים לקבל הרבה "לא"לפני "כן" - 12 פעמים רולינג נאלצה לקבל סירוב מהוצאות לאור לפני שקיבלה את ההזדמנות שלה. בדיוק כמו בתחילת דרכו של ג'ף בזוס שניסה לגייס כסף לאמזון.


3. כישלונות הם חלק מהחיים - רולינג החשיבה את עצמה ככישלון, אך האמינה בדבר אחד, שהיא יודעת לספר סיפור. היא הקדישה את כל הכוחות שנותרו לה לסיים את היצירה שלה. היא מעידה שבזמן הקשיים שלה היא למדה להכיר את עצמה, את התכונות הטובות שלה ומי הם החברים האמתיים שלה.


4. תשאפו להגשים את החלומות שלכם - רולינג תמיד חלמה להיות סופרת. זה נכון שקשה מאוד להתפרנס מכתיבת ספרים, אך דבר אחד בטוח, אם היא לא הייתה מנסה, בטוח שהיא לא הייתה הופכת לסופרת.


5. לדעת לחיות עם ביקורת - ככל שאתם מצליחים יותר ונחשפים יותר, תקבלו גם (הרבה מאוד) ביקורת שלילית. רואים את זה עם כוכבי קולנוע, זמרים, סופרים, פוליטיקאים וכו'. לכולם יש מה להגיד עליכם, והיד קלה במיוחד על המקלדת. אתם חייבים להמשיך למרות הביקורות, ולנסות להביא את הערך שלכם לאנשים. אל תנסו לרצות את כולם, זה אף פעם לא יצליח ותמיד תקבלו גם ביקורות שליליות, תלמדו לחיות עם זה.


בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page