top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

בנק ישראל לא עומד ביעדים (של האינפלציה)



לא נעים להגיד, אבל אולי הגיע הזמן שבבנק ישראל יעצרו ויבחנו את עצמם. שנת 2020 הולכת להיות השנה ה-7 ברציפות, בה בנק ישראל צפוי לפספס את יעדי האינפלציה שלו. בעולם המקצועי שלי, קרן גידור שתפספס 7 שנים ברציפות פשוט תיסגר - זו תקופה ארוכה מדי לא לעמוד ביעדים. כמובן שלפספוס המתמשך הזה של בנק ישראל יש השלכות כלכליות על כולנו, ואתייחס אליהן בהמשך.


מהו תפקידו של בנק ישראל? ומהו יעד האינפלציה? (מתוך אתר בנק ישראל)

"התפקיד העיקרי של בנק ישראל הוא לשמור על ערך הכסף, כלומר יציבות המחירים. תפקידים נוספים הם תמיכה בהשגת מטרות אחרות של המדיניות הכלכלית של הממשלה, במיוחד צמיחה, תעסוקה וצמצום פערים חברתיים – וכן ביציבותה של המערכת הפיננסית ובפעילותה הסדירה; כל זאת בתנאי שיציבות המחירים לא תיפגע לאורך זמן.


מהי יציבות מחירים? הממשלה, בהתייעצות עם הנגיד, קובעת יעד ליציבות המחירים – שיעור העלייה השנתי של מדד המחירים לצרכן, המוגדר כיום כתחום של 1 עד 3 אחוזי אינפלציה, והבנק מחויב לחתור להשגתו. חלק ממחירי הסחורות והשירותים יעלו בקצב מהיר יותר, חלקם יעלו לאט יותר, אולם המטרה היא שמחירי הסחורות והשירותים המרכיבים את מדד המחירים לצרכן יעלו בממוצע בקצב שנקבע כיעד. המטרה אינה להשיג את האינפלציה הנמוכה ביותר האפשרית, וההתייחסות לחריגות מהיעד כלפי מטה וכלפי מעלה היא סימטרית."


ברור מההגדרה שמופיעה באתר בנק ישראל, שהתפקיד העיקרי הוא לשמור על יציבות מחירים, כלומר אינפלציה שנתית של בין 1% ל-3%. ניתן לראות שמשנת 2014, בנק ישראל לא מצליח להיכנס ליעד המוגדר. גם שנת 2020 צפויה להסתיים ללא עמידה ביעד. האם לבנק ישראל חסרים עובדים, משאבים או כוח אדם איכותי? התשובה לכל השאלות הללו היא "לא". אז מדוע בנק ישראל ממשיך לפספס שנה אחר שנה? ומה המשמעות של המדיניות הכושלת על החיים שלנו?


הריבית נמוכה, אבל האינפלציה לא עולה

ריבית בנק ישראל עומדת כיום על 0.1%. ריבית זו הינה נמוכה היסטורית, אך בהתחשב בסביבה העולמית, הריבית הגיונית אולי אפילו יקרה. הרעיון מאחורי הריביות הנמוכות בעולם הוא שריבית נמוכה מעודדת צריכה, צריכה מעודדת תעסוקה ועליה בשכר שיובילו לעליית מחירים והתכנסות ליעדי האינפלציה. הבעיה שזה פשוט לא קורה, הריביות נמוכות, ובחלק מהמקומות בעולם אפילו שליליות, ואנחנו לא רואים התכנסות ליעדי האינפלציה. אז נכון שבנק ישראל יכול להתנחם מצרת רבים חצי נחמה, אך אולי ננסה להיות אור לגויים או שסתם פשוט נעמוד ביעדים שלנו או לפחות נדון אם צריך לשנות אותם.


ישנם הסברים רבים לכך שהאינפלציה נשארה נמוכה:

1) שיפורים טכנולוגים - קיטון בעלויות הייצור והורדת מחירים

2) מדידת האינפלציה אינה משקפת את עלויות המחיה

3) האינפלציה משתקפת בנכסים - נדל"ן ומניות

4) ביקוש קטן יותר - כתוצאה ממשברים כלכליים

5) קיטון במחיר הנפט


כל הטיעונים נכונים, אבל אלו דברים שבנק ישראל צריך לדעת להתמודד אתם. דרך אגב, בישראל לא חווינו אינפלציה בשוק המניות המקומי. המדדים המובילים בישראל מתקשים להרים ראש, וחווינו עליית מחירים רק בשוק הנדל"ן. זו תוצאה אירונית מאוד, כי הממשלות בישראל התמקדו בהורדת מחירי הנדל"ן ולא בהורדת מחירי המניות, אבל המחירים בנדל"ן רק עלו ושוק המניות בתל-אביב הוא אחד הזולים בעולם. את מדידת האינפלציה ניתן לשנות, ואני מניח שבסוף יעשו את זה. בד"כ מה שנוטים לעשות בעולם העסקי אם במשך זמן רב לא עומדים ביעדים אז משנים את היעדים ולא את דרך הפעולה.


איך כל זה משפיע עלינו כאזרחים ומשקיעים?

אנו חיים בעולם של ריבית מאוד נמוכה, שצפויה להישאר כך גם בשנים הקרובות. כלומר, החלום של לחסוך סכום כסף נכבד ולהנות מהריבית שלו הוא כרגע לא ריאלי למציאות הכלכלית הנוכחית. גם אדם שצבר נניח 2 מיליון ש"ח לפרישה, ובוחר לא לסכן את כספו בהשקעות, לא יכול להתקיים רק מהריבית. הבנקים המרכזיים למעשה "מכריחים" אותנו לסכן את הכסף שלנו בהשקעות, גם אם זה לא מתאים לכל האנשים.


המדיניות המוניטרית המקלה (ששומרת על הריבית האפסית) השאירה בעולם עסקים רבים שהיו צרכים לפשוט רגל. זה נראה לנו טוב שעסקים לא קורסים, אך זה מפר את האיזון בכלכלה. עסק שאינו רווחי אמור לצאת מהמשחק. אם הוא יכול להמשיך לפעול ללא השלכות כלכליות, אז נוצר עודף היצע, שמוריד את המחירים ופוגע בשאר העסקים - וזו גם אחת הסיבות לאינפלציה הנמוכה.


יש לצפות לאי-שיווין גדול יותר. כסף זול הוא תמיד יתרון לאנשים עשירים. זה נכון שעל יתרת החובה בעו"ש, יש מישהו שמשלם כעת פחות ריבית, אבל מנגד, בעל הממון מגייס מאות מיליונים בזול ובנוסף מחיר הנכסים שלנו עולה. תופעה זו מקצינה את הפערים החברתיים לשיא והיא צפויה להימשך.


לסיכום,

חידת האינפלציה כנראה תישאר עמנו בזמן הקרוב. במקום לנסות לפתור אותה, תבינו שזה מגרש המשחקים שלנו ותנסו לשחק בצורה חכמה במגרש הקיים. להתלונן שהמשחק לא הוגן או המגרש עקום לא מקדם אף אחד בחיים, למרות שמי שיעשה את זה צודק במקרה הזה. תבחנו השקעות בחוכמה - כי בנק ישראל מצפה ממכם לעשות את זה, והוא ישאיר את הריבית נמוכה כדי שתעשו את זה.

האם בנק ישראל יצליח יותר בעתיד? לא יודע, אבל לפחות הייתי מצפה שידרשו ממנו הסברים פומביים רציניים יותר. אולי הגיע הזמן שיציגו בבנק ישראל דרך חדשה, שיטת חישוב חדשה או הסבר מספיק טוב ל-7 שנים רצופות של אי עמידה ביעדים.

אם בעתיד יבאו אליכם בטענות בעבודה על אי עמידה ביעדים, תמיד תוכלו להפנות את הבוס לבנק ישראל (בצחוק כן, אני לא רוצה אחראיות לפיטורים של קוראי הבלוג).


חג שמח ובהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page