top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

המניה שבאפט הכי אהב בגיל 21


וורן באפט יחגוג את יום הולדתו ה-90 באוגוסט, וימשיך להגשים את אחת המשאלות המרכזיות שלו, לחיות הרבה זמן. כאשר בוחנים את הקריירה של באפט, שעדיין לא הסתיימה, ניתן לזהות סגנונות השקעה קצת שונים לאורך השנים. אמנם בסופו של דבר הכל מתבסס על לרכוש חלק בעסק במחיר זול לעומת השווי הכלכלי של העסק, אך איכות העסק והמיקוד בהשקעות השתנה עם השנים.

בצעירותו, באפט מזוהה יותר עם סגנון ההשקעה של "Cigar-butt". הרעיון מאחורי גישה זו הוא להשקיע בחברות עם בעיות או צרות, אך במחיר כל כך זול שמצדיק השקעה. השם "Cigar-butt" נובע מאנלוגיה לסיגריה על הרצפה שנשאר בה כמה "שאכטות" בחינם (פחות מתאים לתקופת הקורונה). השאיפה היא שאם אתם מוצאים עסק מספיק זול, גם אם הוא בעייתי, תרוויחו כסף בהשקעה.


לאורך השנים, למדתי מניסיוני ומניסיונם של אחרים, שגישה זו נכונה בעיקר ב-2 מצבים:

  1. לעסק יש בעל שליטה / הנהלה שרוצים להציף ערך לכלל בעלי המניות ופועלים אקטיבית לטובת זה.

  2. למשקיע יש את האפשרות להגיע לשליטה בחברה או לפחות להשפיע על המהלכים העסקיים.

השקעה בעסק בעייתי, גם אם הוא מאוד זול, שאין לכם שליטה או שבעל השליטה לא פועל נכון להציף ערך ומהר, תוביל להפסד הון פרמננטי ברוב המקרים או לתסכול רב והפסד הזדמנויות השקעה טובות יותר.


למרות שבשלב הזה של חייו באפט התמקד בעיקר בסגנון ההשקעות של "Cigar-butt", שלמד אותו מהמורה הדגול שלו Benjamin Graham, הוא בחר לפרסם מאמר קצת שונה על המניה שהוא הכי אוהב. בגיל 21, באפט כתב מאמר על המניה שהוא הכי אוהב ("The Security I Like Best"), שניתן ללמוד ממנו רבות על התובנות שהיו לבאפט כבר בגיל 21. (ספוילר: מדובר דווקא במניית צמיחה).


5 התבונות שניתן ללמוד מהמאמר של באפט הצעיר:


1. הזדמנויות השקעה יכולות להסתתר בסקטורים פחות אהודים

המאמר פורסם בדצמבר 1951, לאחר מספר שנים של פריחה כלכלית. באפט מתאר שמצב של פריחה כלכלית זה לא מצב טבע נוח למציאת הזדמנויות השקעה זולות. עם זאת, סקטור הביטוח לרכבים לא נהנה מהפריחה הכלכלית והרבה מניות נסחרו במחירים זולים יחסית. המיקוד בסקטור שלא נהנה מהפריחה, אפשר לבאפט למצוא הזדמנות השקעה מעולה.


2. יתרון תחרותי לחברה שמציעה מוצר או שירות הזול לעומת המתחרים

חברת הביטוח לרכב, עליה באפט כתב, פועלת ללא סוכנים או סניפים ולכן יכולה להציע ביטוח בפרמיות שנמוכות באופן משמעותי לעומת המתחרים. כמובן שאופן פעולה זה גם אפשר לחברה לעבוד במרווחים טובים יותר. חברות המציעות שירותים או מוצרים זולים באופן יחסי, נוטות להגדיל את נתח השוק שלהן בתקופות של מיתון.


3. אפשרות צמיחה משמעותית

למרות צמיחה חזקה בעשור שלפני פרסום הכתבה, לחברה הייתה אפשרות צמיחה משמעותית בעתיד. באותה עת, החברה פעלה רק ב-15 מתוך 50 המדינות של ארה"ב והיה לה אופק צמיחה לשנים רבות קדימה.


4. הנהלה מעולה וזהות אינטרסים

מאז 1948, יו"ר הדירקטוריון של החברה היה Benjamin Graham, המורה של באפט. בנוסף, האיש שהיה אמון על צמיחתה של החברה מיום הקמתה כיהן כנשיא החברה. הדירקטורים החזיקו בכשליש ממניות החברה והיתה להם זהות אינטרסים עם בעלי המניות.


5. מחיר קניה מעולה

בניגוד למחירים בשוק של היום, באפט לא שילם על פוטנציאל הצמיחה. כאשר הוא פרסם את המאמר החברה נסחרה במכפיל 8 בלבד על הרווחים של שנת 1950, שנה רעה לסקטור.


לסיכום,

מציאת חברה טובה בעלת יתרון תחרותי, עם הנהלה טובה, שיכולה לצמוח באופן משמעותי ובמחיר הנכון - זו הזדמנות של פעם בחיים. למי שלא מכיר את ההיסטוריה של באפט לחברה קוראים GEICO והיא הייתה השקעה מעולה גם לבאפט וגם לגראהם. כיום, GEICO בבעלותה של חברת ההשקעות של באפט, ברקשייר, והיא חברת ביטוח הרכבים השנייה בגודלה בארה"ב. לאחרונה, באפט מינה את טוד קומבס למנכ"ל החברה. טוד הוא אחד מ-2 מנהלי קרנות הגידור שבאפט גייס על מנת שיחליפו אותו בניהול ההשקעות של ברקשייר, כאשר יגיע הזמן.



בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page