top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

למה אנחנו כן שומרים מזומן בתיק ההשקעות?


לשאלה: האם נכון לשמור מזומן בתיק ההשקעות?


יש תשובות רבות.


בפוסט זה, אתייחס לשאלה ממבט של מנהל קרן גידור. אסביר מדוע אנחנו בקפלר קפיטל כן שומרים מזומן בתיק ההשקעות.


הטיעון המרכזי נגד שמירת מזומן הוא הפגיעה בתשואה של התיק. זהו טיעון נכון לקרן שמניבה תשואה חיובית. ככל שישנם יותר נכסים מושקעים, כך התשואה תהיה גבוהה יותר. קרנות גידור רבות לא רק שלא שומרות מזומן, אלא משתמשות במינוף (לקיחת חוב) על מנת לשפר את התשואה שלהן.


אנחנו בקפלר קפיטל החלטנו בתחילת דרכנו, שאנחנו לא רוצים לשחק את המשחק הזה. למדנו רבות על קרנות גידור שהתרסקו ונעלמו לאורך השנים. ניתן לתמצת את הסיבות ל-2 עיקריות:

1) שימוש במינוף (חוב) גבוה וקבלת מרג׳ין קול

2) שימוש במכשירים פיננסים מתוחכמים שיש במבנה שלהם סיכון קצה.


הסברתי למה אנחנו לא מתמנפים (לוקחים חוב), אך עדיין לא עניתי לשאלה למה אנחנו שומרים מזומן ופוגעים בתשואה שלנו?


התשובה - אנחנו לא מנסים למקסם תשואה.

פונקצית המטרה שלנו בניהול ההשקעות של הקרן היא לא התשואה הגבוהה ביותר שניתן להשיג עם הנכסים שלנו. אנחנו פונים למשקיעים שמחפשים שקט נפשי בהשקעה בשוק ההון. כלומר, תנודתיות נמוכה יותר ועדיין תשואות עודפות מעל למדדי ההשוואה, לאורך זמן.


אנחנו רואים במזומן בתיק ההשקעות כעתודה מטכ״לית. כוח מיוחד שאנו משתמשים בו כשהדברים נראים אחרת ממה שתכננו, וכאשר יש בשוק הרבה הזדמנויות כתוצאה ממשבר נקודתי.


דרך נוספת לחשוב על מזומן, תנודתיות ותשואה היא לדמיין שייט נופש מישראל לקפריסין.


מצד אחד יש לכם את האפשרות לבחור בסירת מרוץ מהירה שמנסה להגיע הכי מהיר לקפריסין. אני לא יודע אם יצא לכם להפליג, אבל אני יכול להבטיח לכם שאכן תגיעו מהר יותר בסירת מרוץ, אבל תרגישו כל גל בדרך.


מצד שני ישנה אוניית תענוגות שגם היא די מהירה, אבל לא כמו סירת המרוץ. ההבדל המרכזי הוא שהדרך לקפריסין הרבה יותר כיפית, נעימה ועדיין תגיעו בזמן שהיה חשוב לכם ליעד.


אנחנו בקפלר קפיטל, בחרנו לבנות ספינת תענוגות למשקיעים שלנו ולא סירת מרוץ.


עם זאת, מצפים מאתנו להניב תשואה מספקת לאחר דמי ניהול והצלחה. איך בכל זאת ניתן לעשות את זה עם אחוז מזומן גבוה?


1) יש לנו מודל לשימוש במזומן, שעוזר לנו לדעת מתי אנחנו משקיעים אותו בהתאם לקריטריונים שקבענו מראש. למשל במשבר הקורונה, אחוז המזומן בקרן ירד ל-0%. משבר מסוג כזה מצדיק מבחינתנו להשתמש בכל העתודה המטכ״לית שלנו. לא השתמשנו בכל המזומן ביום אחד או על רעיון אחד, אלא בצורה מדורגת ושיטתית לפי המודל שלנו.


2) אנחנו מתמקדים בחברות קטנות בהגדרה עולמית - Small Cap, חברות עד שווי של 2 מיליארד דולר. על פי המחקרים, חברות קטנות יותר מניבות תשואות גבוהות יותר. התחרות באנליזה על אותן חברות נמוכה יותר ויש לנו גישה טובה יותר להנהלות. הפיזור הגיאוגרפי של הקרן, מאפשר לנו להתמקד בגיאוגרפיה בה אנחנו מוצאים יותר רעיונות ובכך להקטין את הסיכון של הקרן.


3) אנחנו מתמקדים בעיקר בהון האנושי בחברה. חשוב לנו להכיר את המנכ״ל של החברה, מי הבעלים ומה התוכניות של החברה לטווח הבינוני והארוך. במשך השנים פתחנו יכולות לבחון האם המנכ״ל שמרן או להיפך? האם ניתן לסמוך על המילה שלו או להיפך? מהניסיון שלנו, תמיד מתרחשים אירועים בלתי צפויים בחברה. אנו רוצים לדעת שיש לנו שותף (מנכ״ל) שאפשר לסמוך עליו שיבצע את ההחלטות הנכונות לחברה ולבעלי המניות, לכלל בעלי המניות, כולל המיעוט.


4) השקעה לטווח בינוני וארוך - שוק ההון לא מתמחר נכון חברות בטווח קצר. אין לנו סיכוי להתחרות בטווח הקצר עם מחשבים ותנודתיות לא מוסברת. בטווח הבינוני והארוך, ברוב המקרים שוק ההון ידע לתמחר בנקודה מסוימת חברה על פי הביצועים העסקיים שלה. חברה שתצליח עסקית בטווח הארוך, גם המניה שלה תעלה בהתאם.


נקודת התורפה של קרן גידור לעומת משקיע פרטי

כל מנהל קרן גידור מנסה למצוא את המשקיעים שמתאימים לאסטרטגית ההשקעות שלו. משקיעים נכונים זה יתרון תחרותי עצום בעולם ההשקעות. במשבר הקורונה זכינו לכך שלא עזב אותנו משקיע אחד ולכן יכולות לעסוק 100% מהזמן בניצול הזדמנויות השקעה. חברים שלנו שמנהלים קרנות נאמנות, היו עסוקים בפדיונות של לקוחות ובמכירת מניות ללא קשר למחיר. אותם מנהלים של קרנות נאמנות ידעו שהם מוכרים דברים זולים מאוד, אך לא הייתה להם ברירה כי הם נדרשו להחזיר כסף למשקיעים.


מה קורה אם בזמן ירידות חדות לקרן גידור יש פדיונות? נניח פדיונות של 10% בלבד כי מנהלי הקרן בחרו היטב את המשקיעים שלהם. קרן שמושקעת 100% נאלצת למכור 10% מהתיק שלה כדי להחזיר כסף למשקיעים שביקשו לפדות. המכירה של הקרן יוצרת עוד לחץ על המניות שהקרן מחזיקה ויכולה לגרום לחלק מה-90% הנותרים לשנות את דעתם ולהצטרף לפודים. בנוסף, אפקט זה מקצין את התנודתיות של הקרן יותר כי היא בעצמה העצימה את הירידה ממכירות כפויות שהייתה צריכה לבצע. ככל שהקרן מרוכזת יותר במספר מצומצם של השקעות ומתמקדת בנכסים פחות סחירים, האפקט הזה יכול להיות גדול יותר. קשה לחשוב על תרחישים כאלו בשוק עולה, אך הם קרו בעבר וגם יקרו בעתיד.


לעומת זאת, משקיע פרטי שהשאיר כסף בצד מחוץ לעולם ההשקעות (תמיד צריך), לא צריך להיות מוטרד מתופעה זו. למשקיע הפרטי אין חשש מפדיונות, הוא יכול לסבול את התנודתיות והוא לא גורם נוסף שתורם לה.


לסיכום,

אנחנו בקפלר קפיטל העדפנו להתמקד בניהול פיננסי שמרני, ללא שימוש במינוף ושמירה על אחוז מזומן גבוה ברוב הזמן. המחיר שלנו שאנחנו והמשקיעים שלנו לא זוכים לתשואה המקסימלית האפשרית מהנכסים, אך מנגד הם מקבלים סביבה הרבה יותר נעימה להשקעה לטווח ארוך בבורסה - וזה בסופו של דבר מה שאנחנו כן מחפשים, להשקיע לטווח ארוך.

היכולת שלנו להשתמש נכונה במזומן, להתמקד בהון האנושי ובחברות קטנות יותר, יוצרת את האפשרות להניב את התשואות שאנחנו שואפים להן, ברמת סיכון נמוכה יותר ולהנות יותר מהדרך.


בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

תגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page