top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

מכתב לבעלי המניות של JPM, שנת 2019



פסח שמח,

ישנם כמה דברים שאני מגדיר שהם חובה לקריאה מדי שנה. אחד מהם הוא המכתב לבעלי המניות של בנק JPMorgan שנכתב ע"י המנכ"ל והיו"ר Jamie Dimon. אני ממליץ לכל מי שמתעניין בהשקעות לקרוא את המכתבים השנתיים, גם אם אתם לא משקיעים במנייה של הבנק (אני כרגע לא משקיע במניה).


אני רוצה לשתף אתכם ב-10 נקודות ותובנות מעניינות מהמכתב השנתי, שאינן מתמקדות בניתוח העסק עצמו:


1. כמדי שנה, ג'ימי מציין את התשואה למניה על פני תקופה. המנהלים של JPM לא מודאגים מהמניה בטווח הקצר, אך בטווח הארוך הם מאמינים כי מחיר המניה משקף את הביצועים העסקיים. כיף לשמוע מנכ"ל שמתייחס למניה, והמחיר שלה הוא חלק מהיעדים שלו לטווח הארוך.


2. כאשר חברה נכנסת למשבר מהסוג הזה, זה לא הזמן טוב לברר מה היא רוצה להיות. החברה צריכה להיות מוכנה מראש לפעול מהר למען השרידות העסקית שלה ולנצל באופן מיטבי את המקורות שלה לטובת בעלי המניות, העובדים והלקוחות. החברות שלא הגיעו מוכנות למשבר מבחינה של נהלי עבודה מרחוק, מאזן וכו' יפגעו יותר.


3. להיות חיוני ללקוחות - ג'ימי מתאר איך JPM חיונית ללקוחות, ואלו צעדים הבנק עושה על מנת לעזור ללקוחות. אם מותר להיות קצת ציני (צריך לזכור שגם הרגולטורים קוראים את המכתבים האלו), אבל אני חושב שהצעדים שהחברה נוקטת חשובים לשמור על לקוחות הבנק. ההשקעות הגדולות באבטחת מידע, עבודה מרחוק ועוד פתרונות עוזרים מאוד לבנק להמשיך להעניק שירות ללקוחות. זה מביא אותי לנקודה שהיא אולי פוסט נפרד חשוב בפני עצמו - יתרון לגודל. המשבר הנוכחי יוצר יתרונות גדולים לחברות גדולות, ובמיוחד לבנקים גדולים.


4. בארה"ב יש נקודות Drive-up בחלק מסניפי הבנק, וכמעט כולן נשארו פתוחות לשירות לקוחות. מעניין אותי אם זה יכול לעבוד בארץ בכמה מקומות, אולי בסניפי בנק אשר ממוקמים במרכזים מסחריים פתוחים.


5. בהקשר של אטנטו (ATTO), הרבה אנשים חושבים ששירות יינתן רק בצורה דיגיטלית, צ'אטים עם בוטים וכו', אך זה עדיין רחוק מאוד. ג'ימי מציין שכמות השיחות למוקדי השירות עלתה, כתוצאה מכך שאנשים מחפשים עזרה. יש עדיין הרבה מאוד אנשים בעולם שרוצים לדבר עם אנשים אחרים ולא לבצע את כל הפעולות בצורה עצמאית ודיגיטלית, במיוחד בתקופה של פחד.


6. אני חושב שמשבר הקורונה הוא המשבר של העסקים הקטנים, אין ספק שהם הולכים להיפגע הכי הרבה. אבל הופתעתי להבין עד כמה הם פגיעים, במיוחד שראיתי את הנתון של הבנק. על פי מחלקת המחקר של הבנק, 50% מהעסקים הקטנים מחזיקים עודפי מזומנים, שמספיקים למקסימום 15 ימים. ברור שסגר ארוך, פשוט הורג את העסקים הקטנים הללו.


7. חלק מההקלות רק דוחות את המשבר בכמה חודשים. חלק גדול מההקלות הן הלוואות חדשות או דחיית של תשלומי משכנתה, הלוואות רכב ועוד. כמובן שלאדם או עסק שאין כסף לשלם את ההלוואה, הדחייה הזו עוזרת מאוד. אבל חשוב להבין שהחוב לא נעלם, הוא מצטבר ומחכה לחזרה לפעילות.

סביר להניח שהחזרה לפעילות תהיה הדרגתית ולא נחזור לעוצמה מלאה של פעילות כלכלית. כלומר, כל אותם אנשים / עסקים שדוחים תשלומים יפגשו אותם בהמשך הדרך, כאשר המצב הפיננסי שלהם יהיה פחות טוב, מלפני המשבר.

האידאל היה שהמדינה תתמוך באופן מיידי בהכנסה שנפגעה, ועל ידי כך כולם ימשיכו לשלם כרגיל, ולא לייצור משבר כלכלי גדול בהמשך הדרך. אם יש לכם או לעסק שלכם את היכולת לשלם את החובות, תנסו להמשיך ולא לצבור חובות.


8. דאגה לעובדים - נקודה זו מתייחסת ליתרון לגודל. JPM, כמו ארגונים גדולים אחרים, יכולה לדאוג לעובדים שלה בצורה טובה יותר בעת משבר. בעמ' 11 של המכתב מתואר אלו הטבות או הקלות העובדים מקבלים.


9. ג'ימי מנסה להסביר לבעלי המניות למה הם צרכים לצפות. ברור שאף אחד לא יודע איך המשבר יתפתח, לכמה זמן ומה הן ההשלכות הכלכליות שלו. עם זאת, בבנק מעריכים שנחווה מיתון קשה שמלווה בלחץ מסוים במערכת הפיננסית, שמזכיר את המשבר הפיננסי העולמי ב-2008.

הבנק מוכן למשבר קיצוני מאוד, ומתכוון להמשיך להלוות כסף לאורך המשבר, כל עוד הרגולטור יאפשר (בהתאם לדרישות ההון ומבחני הלחץ). כרגע עצרו בבנק את הרכישה החוזרת של המניות, ואם המשבר יחמיר בצורה קיצונית, הדירקטוריון יצטרך לקבל החלטה לגבי חלוקת דיבידנד. המערכת הבנקאית בארה"ב (הבנקים הגדולים) מגיעים מוכנים למשבר, והם עסקים הרבה יותר בטוחים מאשר ב-2007.


10. החשיבות של חזרה לעבודה - לאחר שבזכות הסגר נתנו למערכת הבריאות זמן להתכונן טוב יותר, להגדיל את מספר מכונות ההנשמה והמיטות הנדרשות, לבנות מערך של בדיקות וכו', צריך לחזור בזהירות לעבודה. בתקווה וכולנו נחזור לעבודה במהרה, תוך שמירה על הבריאות.

בהצלחה בהשקעות ובריאות לכולם,

עמית שמיר

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page