top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

עדכונים ומחשבות - מאי 2021


"ניבוי הוא עניין קשה, וניבוי העתיד קשה שבעתיים." - נילס בוהר, חתן פרס נובל לפיזיקה

אני לא חושב שיש מישהו שידע לנבא בצורה נכונה את מה שנעבור בחודש מאי. עוד לא הספקנו לצאת ממשבר הקורונה ופתאום מצאנו את עצמנו בסבב לחימה נוסף מול עזה. אני לא רוצה שהבלוג שלי יעסוק בדיונים פוליטיים או באסטרטגיות לחימה נכונות, לכן לא אתעמק בנושא.

אני מקווה ומאחל שכל החיילים שלנו יחזרו בשלום, שלא יהיו עוד אבדות בנפש לאוכלוסייה האזרחית ונזכה לשקט לתקופה ארוכה.

נחזור להשקעות..

חודש מאי עדיין לא נגמר ועונות הדוחות בישראל לרבעון הראשון ממשיכה. מספר חברות שאנו מחזיקים בקפלר קפיטל עדיין לא דיווחו, אנו מחכים לראות את המספרים ולשמוע את התייחסות ההנהלה.


בחודשים האחרונים ניתן לראות כי חל שינוי בשווקים העולמיים. למרות שהמדדים יחסית יציבים, ישנן מניות רבות שהתרסקו 33% ויותר מהשיא שלהן בתקופה קצרה מאוד. עברנו על חלק מהחברות הללו, ואנו חושבים שרובן צריכות לרדת עוד 100%. כלומר, שאין לחברות הללו הצדקה קיומית, ללא גיוסי הון אינסופיים. מנגד, ישנן מניות שירדו בחדות שמאוד מעניינות אותנו. אנחנו מעמיקים את המחקר במקומות שצריך או קונים במקומות שאנחנו כבר מרגישים בנוח עם רמת הידע שלנו.


העולם בשחור ולבן

אנשים נוטים לחלק את העולם לשחור ולבן כמעט בכל תחום. בתחום ההשקעות נהוג לחלק את העולם למשקיעי ערך ולמשקיעי צמיחה. משקיעי הערך שמחים בתקופה האחרונה כי כסף זורם למניות ערך ויוצא ממניות צמיחה - זו התמונה שהעיתונות הכלכלית מעבירה.


המציאות מורכבת יותר ואינה צבועה רק בשחור ולבן.


אנחנו מגדירים את עצמנו כמשקיעי ערך, אך לא לפי ההגדרה המסורתית של מכפילים נמוכים בלבד. אנו רואים במניות חלק בבעלות על עסק. לכן, אנו מאמצים את השימוש בהגדרתו של פרופסור גו'אל גרינבלט, מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב, המגדיר השקעות ערך בצורה פשוטה - לנסות להעריך כמה העסק שווה, ולנסות לשלם פחות בעת הקניה. על מנת להעריך את השווי של העסק, אנו מבצעים ניתוח מעמיק של הדוחות הכספיים של החברה, הסקטור העסקי בה היא פועלת ומקיימים שיחות עם הנהלת החברה וחברות מתחרות.

שימו לב שלא התייחסתי בכלל לשאלה האם החברה צומחת או לא צומחת, זה חלק מהערכת השווי של החברה ולא מההגדרה של המשקיע.


אנחנו תמיד מעדיפים להיות משקיעי ערך בחברות צמיחה.

הניסיון מלמד כי הצלחה בהשקעות לאורך זמן נובעת מ-3 גורמים עיקריים:​

  1. מחקר מעמיק ואנליזה נכונה​

  2. הימנעות מתשלום מחיר יקר מדי עבור מניה

  3. יישום של סבלנות ומשמעת

ישנם שחקנים רבים בשוק שרוכשים ומוכרים מניות ללא מחקר בכלל, מנסים לרוץ אחרי העדר - תופעת Gamestop. משקיעים אחרים זנחו את הנקודה השנייה - הימנעות מתשלום מחיר יקר מדי. סבלנות ומשמעת אלו בכלל תכונות שנעלמות מהעולם. ככל שהאנשים צעירים יותר, היכולת לדחות סיפוקים קטנה יותר. אם המניה לא עולה תוך שעה, יום או שבוע כנראה שזו הייתה השקעה גרועה.


מהו מחיר יקר מדי?

חייבים לזכור ששווי של חברה זה לא מדע מדיוק. אין מספר נכון לשווי של חברה, אולי טווח סביר אבל גם הוא משתנה בהתאם לתקופה ובהתאם להזדמנויות האחרות הקיימות.

מי קבע שמכפיל רווח 15 זה זול או יקר, אולי לחברה איכותית מגיע מכפיל 20 או 30? הדרך שלנו להעריך היא לבחון את העסקאות שמבוצעות ואת האלטרנטיבות הקיימות.


לדוגמה, אנחנו אוהבים את חברת טיב טעם כי היא הזולה ביותר בתחום שלה והיא חברה רווחית. מחר יכול להיות ששוק ההון יחליט שקמעונאיות המזון צריכות לקבל מכפיל 12 בלבד וכל הסקטור ירד. אבל אם המכפיל נשאר, קנינו את החברה הזולה ביותר בסקטור וזה מבחינתנו שכבת הגנה נוספת ("מרווח בטחון") על הכסף של המשקיעים שלנו. לפי הדוחות של שופרסל לרבעון הראשון והתגובה של השוק, אנחנו מצפים לתגובה חיובית לאחר פרסום הדוח של טיב טעם בשבוע הבא.


המכפילים שקיימים היום בשוק ההון גבוהים מלפני עשור וזה ממש הגיוני. הריבית אפסית, אין אלטרנטיבה וגם החברות הציבוריות עברו שינוי חיובי. המידע נגיש יותר וההנהלות מתייחסות טוב יותר לבעלי מניות המיעוט. נכון, עדיין לא הכול מושלם ויש עוד דברים רבים לשפר, אבל מי שמתלונן צריך לחזור במכונת זמן ללפני עשור.

כמעט ולא היה ניתן לדבר עם החברות. היו הנהלות שפעלו במודע על מנת לדכא את משקיעי המיעוט כדי שמחיר המניה ירד, והם יוכלו לקנות את החברה חזרה בזול (יהפכו אותה לפרטית בהצעת רכש).


ערך בדרך

ערך פיננסים פרסמה הודעה לפני כמה ימים על אישורו של ‏תאגיד בנקאי להגדלת מסגרת אשראי ל-20 מיליון ש"ח. כלומר, עוד 10 מ' ש"ח לאור הביקושים הגוברים למתן הלוואות. בנוסף התאגיד הבנקאי הקטין את הקובננטים שהחברה נדרשה להעמיד.

מבחינתנו, זו הודעה מעולה שמאשררת את התזה שלנו. אנחנו מתבססים על כך שעסקי האשראי החוץ בנקאי יצדיקו את השווי הנוכחי של החברה ונקבל את כל שאר הפעילויות ללא עלות. לדעתנו, אנחנו כבר עכשיו נמצאים בנקודה זו אם מגזר האשראי החוץ בנקאי היה מקבל את המכפיל של שוהם.

אנחנו בהחלט מחכים להצפת הערך בכל הפעילויות שקיבלנו בחינם, יש לנו סבלנות ואנחנו מגדילים את חלקנו בחברה.


הרעיון הבא

דני ומרק עובדים קשה מאוד במחקר ומצאו לקרן גם חברה מעניינת בישראל, שאולי נכתוב עליה בשבוע הבא. ישנן מספר חברות בחו"ל שאנו רוכשים אבל כמובן לא נוכל לחשוף את כל הרעיונות של הקרן, אלא מידי פעם רעיון לדוגמה על מנת להבין את צורת העבודה בקרן.


משקיע פוטנציאלי אמר לי שיש לנו יתרון בקרן עליו כי אנחנו כותבים על רעיונות ההשקעה והם עולים. אמרתי לו שהעובדות קצת שונות - ואנחנו לא וורן באפט. כתבנו על שגריר והמניה ירדה אפילו התרסקה, אותו דבר ב-Atento וגם ברפק לא קרה כלום בהתחלה. לא מזמן כתבנו על ערך פיננסים המניה עלתה קצת ואז ירדה שוב. בשגריר, אטנטו ורפק הרווחנו כסף כי התזה שלנו הייתה נכונה, גם אם לקח לה קצת יותר זמן. אני מחזיר אתכם לנקודה השלישית שהוזכרה - יישום של סבלנות ומשמעת. בטווח הזמן הבינוני כל מה שחשוב זה האם התזה נכונה, האם המחקר היה נכון ולא שילמנו מחיר יקר מידי. אני מקווה שעם הזמן נוכיח שגם בערך פיננסים צדקנו.


לסיכום,

תשמרו על עצמכם, תהיו בריאים ותמשיכו להשקיע כי העולם לא יעלם בקורונה ומדינת ישראל לא תושמד.


בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר


גילוי נאות: עמית שמיר הוא מנכ"ל קרן הגידור קפלר קפיטל. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. קפלר קפיטל ו/או הכותב מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל. פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכללי.

תגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page