top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

להיות "חכם מדי" ולא לקבל החלטה


חתול ושועל נפגשים ביער ודנים איך להתחמק מהציידים. השועל שואל את החתול: מה אתה עושה אם הציידים באים? החתול עונה לו: אני רץ ומטפס על העץ. השועל מזלזל בחתול ואומר לו: זה כל מה שיש לך להציע? דרך אחת להתחמק מהציידים? לי יש המון דרכים להתחמק ואני יכול לבחור את הדרך הטובה ביותר.

פתאום, החתול והשועל שומעים רעש של ציידים עם כלבים. החתול, ישר רץ ומזנק על העץ, והשועל מתחיל לבחון באיזה דרך לברוח. הוא מתלבט ומתלבט ולבסוף נתפס על ידי הציידים לפני שברח.


לתופעה הזו קוראים "Analsis Paralysis" והיא מתארת מצב של חשיבת יתר, ניתוח מוגזם של הסיטואציה שגורם לאי קבלת החלטות. למה אני מספר לכם את זה? כי נפגשנו לא מזמן עם חברה ציבורית, ושמענו (לא בפעם הראשונה) על הדרכים שיש להנהלה להציף ערך לבעלי המניות:


1) מחזור חוב

2) מכירה של מגזר פעילות

3) פיצול עסקי של מגזר צומח

4) רכישה חוזרת של מניות

5) שיפור בהעברת מסרים לשוק ההון


ועוד ועוד....


במקרה שלנו, הנהלת החברה מתנהגת כמו השועל במשל. במקום לבחור דבר אחד ולקדם אותו ואז לעבור לדבר השני. הם דנים ודנים ולא מקדמים שום דבר. שוק ההון נוטה להתייאש מהנהלות של חברות ציבוריות שמתנהגות כמו השועל. מנגד, פעמים רבות רואים כי בעלי החברות, שהביאו ערך גדול למשקיעים על פני תקופה ארוכה, הם בעלי שליטה שרצים קדימה ומנסים לקדם דברים מהר.


האיש העשיר בעולם והבעלים של חברת אמזון, ג'ף בזוס, הבין את הבעיה הזו היטב. לכן, בעקרונות המנהיגות של חברת אמזון מופיע עקרון - נטייה לפעולה (Bias for Action).

המהירות חשובה בעולם העסקי. החלטות רבות הן הפיכות ואינן נדרשות למחקר מעמיק, כלומר אינן יגרמו נזק בלתי הפיך במידה ולא יצליחו. באמזון מעריכים לקיחת סיכון מחושב, וזה מה שהופך את החברה לכל כך יצירתית.


בקפלר קפיטל, אנחנו משתדלים לחפש חברות ציבוריות, המנוהלות ע"י מנהלים שלא מפחדים לפעול, ורוצים לקדם את העסק. אנחנו בעד שמרנות עסקית, ולא מאמינים בלקיחת סיכונים לא מחושבים, בגלל פזיזות או חוסר מחקר. אך ישנם דברים פשוטים שניתן לקדם היום או מחר, במקום לבצע עוד עשרות דיונים.


השאיפה שלנו היא למצוא מנהלים שהם לא השועל כמובן, אך גם לא החתול במשל - שיש לו רק דרך פעולה אחת. אנחנו תמיד שואלים את ההנהלה מה ה-PLAN B שלהם אם התכנית המרכזית לא תצליח. בדיוק כמו במבצע של יחידה מיוחדת, תמיד צריך שתהיה תכנית נוספת ולבחון מראש מקרים ותגובות. אבל בסוף, צריך לזכור שחייבים לקבל החלטה ולהתקדם.


בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page