top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

האירוע קרה ושום דבר לא קורה - סבלנות



אחד הדברים המתסכלים ביותר בהשקעות זה לחכות לאירוע מסוים שיקרה ואז לגלות ששום דבר לא קורה בשוק. לאחר מחקר מעמיק של התעשייה, הדוחות הכספיים של החברה הספציפית ושיחות עם ההנהלה, אנו מגבשים תזת השקעה. תזת ההשקעה היא הסיפור שאנו חושבים שיקרה. בדרך כלל אנו גם שואלים את עצמנו, מה צריך לקרות שהמשקיעים בשוק ההון ישנו את דעתם או במה שונה האמונה שלנו לעומת האמונה של השוק.


הניסיון מוכיח שמשקיע שצודק בתזת ההשקעה מתוגמל על כך, אך הזמן לא ידוע מראש. כתבתי בעבר פוסט על התסכולים שבדרך: איך זה מרגיש להיות משקיע ערך. לפעמים, הדרך לתגמול אינה קלה ומאוד מייאשת, ובתקופת ההמתנה משקיעים רבים מוותרים על תזת ההשקעות ועוברים לחפש השקעות אחרות. ישנם משקיעים שאפילו מחפשים גישת השקעות אחרת לאחר תסכול אחד או שניים.


מה חשוב לבדוק?

אנחנו בתקופה מאתגרת של מגפת קורונה בעולם, ולכן צריך להבין שדברים עלולים לקחת קצת יותר זמן, והעולם הכלכלי משתנה. כמשקיעים עלינו לבדוק האם הסיפור שבנינו לעצמנו עדין מתקיים. אסור להיות מאוהבים בתזת ההשקעות, אלא לבחון אותה בהתאם להתקדמות, ואם צריך לשנותה כאשר דברים השתנו בעסק או בסביבה העסקית.


ממה חשוב להיזהר?

השקעות שהן Value Trap

המחלה הקשה של משקיעי ערך היא השקעה בחברות שנראות זולות מאוד, אך הן נשארות זולות במקרה הטוב ובמקרה הרע פושטות רגל. למזלי, לאורך ה-15 השנים האחרונות לא יצא לי להגיע עם חברה לפשיטת רגל כאשר אני מחזיק מניות. היו השקעות שיצאתי מהן בהפסד ואח"כ העסק המשיך להתדרדר, ובמקרים מעטים הגיע לפשיטת רגל, אך מבחן האורות האדומים שלי אותת לי על יציאה הרבה לפני הרגע האחרון.


דוגמה עדכנית להשקעת האירוע קרה ושום דבר לא קורה:

1) שגריר

מה חשבנו?

התזה שלנו בשגריר רכב הייתה שהחברה לא תשקיע את כל המזומנים שלה בחברת הבת גו-טו והתזרים ישתחרר. חשבנו שבעת ההודעה על העסקה, שוק ההון יפסיק לתמחר את מגזר שיתוף הרכבים בשווי שלילי של עשרות מיליונים.


אלו תגובות קבלנו ממשקיעים אחרים לפני כשנה?

יוסי בן שלום, הבעלים והיו"ר של שגריר, מאוהב בחברת הבת ויש סיכוי טוב שהוא ימשיך להשקיע בגו-טו לתמיד. כלומר, התזרים לא ישתחרר ולכן אין היגיון בתזת ההשקעות.


אלו תגובות אנחנו מקבלים עכשיו?

גם לאחר חתימת העסקה המשמעותית, המשקיעים בשוק ההון עדיין לא מאמינים ששגריר תפסיק להשקיע את המזומנים שלה בגוטו. זו תופעה נפוצה, שמשקיעים מאבדים אמון בחברה, לאחר שבמשך זמן רב היא אכזבה את המשקיעים.


מה לדעתנו יקרה בטווח הקרוב?

ההנהלה בשגריר מבינה שהאמון עם שוק ההון נפגע בזמן שחכנו לעסקת ההשקעה בגו-טו. אנו מאמינים שהחברה תוכיח בפועל שהמזומנים יוקצו לדיבידנד לבעלי המניות או לרכישות או גם וגם. בנוסף, אנו חושבים (ומקווים מאוד) שהחברה תציג מצגת לשוק ההון, שעונה על הנקודות שמטרידות את המשקיעים. מצגת טובה שתסביר את הכיוון של שגריר ושל גוטו. למרות ששוק ההון עדיין מתמחר את גוטו בשווי שלילי, גם לאחר העסקה, ייתכן כי יום אחד חברת הבת תקבל שווי הגבוה יותר מהשווי של חברת האם, אך שוב זו לא תזת ההשקעה שלנו, זה הדובדבן על הקצפת.


מי שרוצה להתעמק יותר בשגריר יכול לקרוא את הסיכום האחרון על שגריר: https://did.li/9dslC


לסיכום,

אל תתייאשו אם דברים לוקחים קצת יותר זמן, כל עוד התזה שלכם מתקדמת בכיוון הנכון. בשגריר התזה שלנו בדיוק בכיוון ועם מספר החלטות של ההנהלה אנחנו מאמינים ששוק ההון לא יוכל להישאר אדיש למחיר. בגלל זה חשוב לנו להבין טוב מאוד איזה נכס אנו מחזיקים ומה הכוונה של המנהלים. לא תמיד נהיה צודקים, אך המחקר המעמיק משפר את הסיכויים שלנו לעומת משקיעים שלא עושים את אותה עבודה.


בסביבה הנוכחית שוק ההון מתגמל מאוד גם את המשקיעים "העצלנים" שפשוט קונים את החברות במומנטום גם ללא מחקר בסיסי או ניסיון להעריך את השווי הכלכלי. חלק מהמשקיעים הפסיק לתת חשיבות למחיר, כל עוד החברה צומחת. אם יש צמיחה החברה שווה יותר, השווי שוק של החברה גדל, חלקה במדדים גדל, ההקצאה למדדים גדלה וכדור השלג מתגלגל וכולם מאושרים. מי שלא שיחק את המשחק של החברות הצומחות נשאר מאחור ולפעמים יצא מהמשחק.

למרות שזה פחות אופנתי כעת, יש עדיין הרבה ערך גם בחברות שמייצרות תזרים מזומנים חופשי. לפעמים התזרים מוסתר על ידי מגזר בעייתי או במקרה של שגריר ע"י חברת בת, אך כאשר הבעיה נפתרת התזרים משתחרר. הנהלה טובה תקצה את המזומנים בהיגיון ושוק ההון יחזור לחבב את החברה השנואה.


בהשקעות שהשוק פחות אוהב, יש יתרונות להנהלות שפעולות מהר ומגיבות להזדמנויות בשוק או לבעיית התמחור. רוב המנהלים שאנו מדברים אתם חושבים שהם פועלים מהר ושאנו לא מבינים את המשמעות של לנהל חברה ציבורית. אותם מנהלים שוכחים שהמקצוע שלנו זה לדבר עם מאות חברות, ואנו פוגשים גם מנהלים אחרים שפועלים אחרת, והשוק מגיב בהתאם. בגזרה של המנהלים שפועלים מהר הייתי כולל למשל את אלי נידם משוהם ואת רני צים.

בכל מקרה, אם צדקתם בתזה שלכם, גם במקרה וההנהלה פועלת קצת באטיות, אתם תתוגמלו יפה על ההשקעה שלכם, וכך אנו מאמינים שיקרה בסוף גם בהשקעתנו בשגריר רכב.


בהצלחה בהשקעות ושמרו על סבלנות

עמית שמיר


גילוי נאות:

קרן קפלר מחזיקה במניות של חברת שגריר. אין זו המלצה לכל פעולה!


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page