top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

אחד המשפטים שאני הכי שונא לשמוע מהנהלה


בכל שבוע, אנו מדברים עם הנהלות של חברות. לפעמים זו הנהלה של אחת ההחזקות של קרן קפלר, ולפעמים זו הנהלה של חברה מתחרה או חברה פוטנציאלית להשקעה. אחד המשפטים שאני הכי שונא לשמוע מחברי ההנהלה הוא:


"אנחנו מתמקדים בעסק ולא במניה"


לפני שאסביר למה אני שונא את המשפט הזה, בואו נחשוב רגע.


איך בעל מניות יכול להרוויח מהשקעה במניה (חלק בעסק)?

1. העסק מחלק כסף לבעלי המניות - דיבידנד

2. המחיר בבורסה (לא הערך) של המניה עולה, ולכן שווי ההשקעה עולה


איך מנכ"ל של חברה ציבורית מרוויח מהעסק?

1. אם הוא בעל מניות (זו שאלה חשובה) - ירוויח מדיבידנד

2. אם הוא בעל מניות (זו שאלה חשובה) - ירוויח מעליית המחיר של המניה

3. שכר על עבודתו כמנכ"ל + בונוסים


לצערי, רוב המנהלים שוכחים שהם מנהלים חברות ציבוריות ולא פרטיות. הם מרגישים בנוח עם השכר המפנק שלהם ועסוקים בניהול העסק, אבל מזניחים את מחיר המניה והקשר עם שוק ההון. פעמים רבות, נפגשתי עם מנכ"לים, שהם אנשי תפעול טובים מאשר מנכ"לים אחרים, אך החברה שלהם מקבלת שווי נמוך יותר מהמתחרים לאורך שנים.


אצל מנכ"לים ישנה אמונה, שאם הם ידאגו לתפעול של העסק בלבד, שוק ההון יידע להעריך את החברה נכון. לצערי, אמונה זו רחוקה מהמציאות בפועל. השחקנים בשוק ההון, מצפים מהמנכ"ל לבצע החלטות הקצאת הון נכונות. הם מצפים מהמנכ"ל להתייחס למחיר המניה, במידה והוא ירד בחדות. אני לא מדבר על תנודתיות של 10 או 20 אחוזים, אני מדבר על מחיר מניה שנפל ב-50% או יותר, והמנכ"ל שקט כמו דג זהב. המשקיעים שלך אבדו יותר מ-50%, ואתה מדבר על שיפור המרג'ין התפעולי מ-9% ל-9.5% וסגירת פעילות אחת מתוך 500. זה מעניין וחשוב, אבל צריך להתייחס גם למחיר המניה.


בשיחות מהסוג הזה עם הנהלות, אנחנו מנסים להזכיר למנכ"ל שהוא מנהל חברה ציבורית ולא פרטית. המחיר של המניה משקף את מה שהשוק חושב על החברה ועל העתיד שלה, בהתאם לאינפורמציה שהחברה מציגה. אני כמובן לא מצפה מההנהלה להציג דברים אופטימיים כדי שמחיר המניה יעלה נקודתית, ואז יקרוס, כאשר המציאות תוכיח אחרת. אני מצפה מהמנכ"ל לספר לי מה המצב האמתי של העסק, וגם שיתייחס למחיר המניה. אם זכיתי למנכ"ל מעולה, הוא גם ינצל את התנודתיות בשווקים לטובת המשקיעים לטווח הארוך.


2 דוגמאות מהעבר:

1. פלוס 500 היו תמיד חברה עם טכנולוגיה עדיפה על IG, ולדעתי תפעלו את העסק בצורה טובה יותר. לאורך השנים תמיד היה פער תמחורי בין פלוס ל-IG. חברת IG נסחרה במכפילים גבוהים יותר, בגלל שהם ידעו לתקשר טוב יותר עם שוק ההון.

2. בעבר השקעתי בחברת עיתונים LEE. לחברה היו את המרווחים הטובים ביותר בתעשייה, אך היא לא קבלה את המכפיל של התעשייה, כתוצאה מיחס לא מספיק טוב למשקיעים.


שלא תבינו אותי לא נכון, אני רוצה שההנהלה תתמקד בעסק ותציג שיפור בכל הפרמטרים העסקיים, אבל לא רק בזה. מנהל של חברה ציבורית חייב לדעת גם לתקשר עם הציבור, אחרת עדיף שינהל חברה פרטית. אם מנכ"ל רוצה לנהל ברמות הכי גבוהות, זה סט הכישורים שנדרש. אם למנכ"ל אין את היכולת הזו, שימנה CFO בעל כישורים מתאימים. איש IR חזק גם עוזר מאוד, אך בסוף המשקיעים רוצים לשמוע את הביטחון של ה-CEO או ה-CFO בעסק, ולדעת שהאנשים שמובילים את החברה פועלים גם על מנת להציף ערך לבעלי המניות, ולא רק על מנת לקבל משכורת ובונוס.


אנחנו עוברים על מאות חברות, בעיקר כאלו שמחיר המניה שלהן ירד בחדות. ברוב המקרים, תקשורת טובה של ההנהלה יכולה לשפר את התמחור של החברה, במקביל לשיפור בתוצאות העסקיות. בטווח הארוך, חברה צריכה להצליח עסקית ולייצר תזרים מזומנים חופשי שניתן להוון אותו, אך גם לדעת לתת למשקיעים את הכלים להעריך נכונה את החברה.


לסיכום,

אני חושב שלמנכ"לים נוח להתנתק ממחיר המניה, כי הם לא רוצים לקשור את ההצלחה שלהם למחיר המניה. נכון שלפעמים יש להם אופציות ומניות, אבל השכר הבסיסי שלהם נותן להם יציבות והרגשת נוחות. כדי שחברה תסחר בשוק, לפי הערך הנכון שלה, המנכ"ל חייב לדעת להתייחס למחיר המניה.


אבל עזבו את מה שאני חושב, תראו מה שוורן באפט עושה במשך כמה עשורים. כל התקשורת שלו עם שוק ההון, נועדה על מנת לאפשר למשקיעים להעריך את השווי הנכון של החברה. אם במקרה מחיר המניה של ברקשייר האת'ווי יקרוס ב-50%, תאמינו לי שוורן יתייחס למחיר המניה, ואני גם מוכן להתערב עם כל אחד, שהוא יקנה (הרבה) מניות חזרה.


זה כל כך פשוט, אבל כל כך נדיר.


תנודתיות תמיד תהיה בשוק ההון, צריך למצוא את המנהלים שיודעים להתייחס אליה, ואם התמזל מזלכם, למצוא את המנהלים שמנצלים אותה לטובתכם.


בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page