top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

עדכונים ומחשבות - פברואר 2021


אנחנו רק באמצע חודש פברואר, וכבר המון דברים קרו מתחילת השנה. היו לנו הרבה הצלחות בקפלר קפיטל, אבל אנחנו ממשיכים לחפש כל הזמן את ההשקעה המעניינת הבאה. התפרסנו לגיאוגרפיות נוספות לאחרונה, לאחר שמצאנו רעיונות השקעה מעניינים בשווקים חדשים. גם בתקופות טובות, חשוב מאוד להמשיך לנהל סיכונים בצורה קפדנית, ולא להיכנע למגמות החמות בבורסה.


בשנה וחצי האחרונות, כתבתי די הרבה במדיה החברתית על #שגריר ועל #Atento (סימבול: ATTO). הסיבה המרכזית הייתה לעקוב אחר תזת השקעה מההתחלה, דרך הקשיים בניהול ההשקעה והסבלנות הנדרשת. כקוראים של הבלוג, אני מציע לכם פחות להסתכל על מחיר המניה, אלא האם הדברים שחשבנו שיקרו, אכן קרו? מחיר מניה יכול לעלות כתוצאה ממזל או ממצב רוח מסוים בשווקים. לכן, נכון יותר לבחון - האם אתם יכולים להעריך מה העסק יעשה בעתיד.


שגריר

כתבתי מספר פעמים שהבעלים וההנהלה לא מתכוונים להזרים כסף נוסף לגו-טו. שהחברה זולה בלי קשר אם גו-טו תקבל שווי או שלא. משקיע בשגריר קיבל עסק יציב בזול + אופציה בחינם על גו-טו, שיכולה להיות שווה הרבה יותר מעסקי שירותי הרכב של שגריר.


ב-Atento

כתבתי ואמרתי שהקורונה עשתה דווקא טוב לעסק ושההנהלה מתמקדת במחזור החוב. ובאמת, המרווחים בעסק השתפרו משמעותית ואכן החברה מחזרה את החוב. עדיין ישנם סיכונים לא קטנים בחברה כמו חוב גדול ומטבע בעייתי. בגלל עליית המחיר החדה, מרווח הביטחון קטן משמעותית - וכל משקיע צריך לחשוב מה הוא מעדיף לעשות מנקודה זו. לדעתי, סביר להניח שהחברה תימכר בסוף במחיר גבוה יותר מאשר היא נסחרת היום, אבל הכול אפשרי בשוק ההון.


נאוי

פורסמה כתבה שלי בביזפורטל על החברה: האם שוק ההון העניש יותר מדי את האחים נאוי?

יהיה מעניין לראות את הדוח של רבעון 4, והאם החברה תמשיך להיסחר במכפיל חד-ספרתי או ששוק ההון יעניש אותה קצת פחות?


האם כל שוק המניות בועה אחת גדולה?

התשובה הקצרה היא לא, אבל יש בהחלט אווירה של אופוריה בחלקים מסוימים בשוק. האם התמחור של חברה כמו נאוי מאפיין בועה? בהחלט לא! אפשרות לקנות חברה שמרוויחה כסף במכפיל חד-ספרתי זה רחוק מבועה. מצד שני, ישנן מניות שהתמחור שלהן מנופח. כמשקיעים, אתם לא חייבים לשחק את כל המשחקים, אלא לבחור את אלו שנראים לכם מתאימים. אנחנו בחנו מקרוב את תופעת גיימסטופ (GME), אבל לא השקענו שם דולר אחד, לא בצד הלונג ולא בצד השורט. למרות שהייתה לנו דעה מאוד מבוססת שהמחיר יתרסק ואמרנו אותה בוובינר שלנו, עדיין מבחינת ניהול סיכונים, לא היה נכון עבורנו להמר על הדעה הזו.


ואם בכל זאת יהיו ירידות?

ברור שיהיו ירידות, אבל אני לא יודע מתי. משקיע בשוק ההון חייב להבין שהמחיר שהוא משלם בשוק ההון הוא לסבול תנודתיות, הרווח הוא לקבל תשואה גבוהה יותר בטווח הארוך מאשר פיקדון בבנק. כמו שלא ניתן לרוץ הרבה בלי להזיע, כך אי אפשר להשקיע בשוק ההון בלי להרגיש תנודתיות כלשהי.

שוק תנודתי הוא הדבר הטוב ביותר למשקיע אקטיבי, כמו קרן גידור. שוק שמדי פעם מפחיד את הידיים החלשות. כל "ניעור" של השוק מעביר עושר בין המשקיעים המתחילים וחסרי הסבלנות למשקיעים הסבלניים עם הניסיון בשוק. דווקא שוק שעולה חזק ללא תיקונים לתקופה ארוכה, משחק לידי המשקעים הפחות מנוסים. הם משקיעים במניות חלום, המחיר עולה ואז תחושת הביטחון שלהם גדלה, לכן הם מגדילים את ההשקעה והמחיר עולה עוד יותר. מי שעוקב אחר המניות הקטנות בישראל, ראה בחלקן תופעה של עלייה חזקה ומהירה, ולאחר מכן תיקון מטה של עשרות אחוזים. בשלב העלייה החדה מעלה, המשקיעים הפחות מנוסים חשבו שהם מצאו זהב.


אז מתי נכון להיכנס לשוק ההון?

לסיכום,

תיזהרו מאווירת האופוריה ותמשיכו להשקיע על בסיס מחקר מעמיק ולא על בסיס ציוצים או פוסטים בבלוגים (גם לא הבלוג שלי). אתם לא יכולים לשנות את המציאות שאנחנו חיים בה, רק לנסות לנצח במשחק, שאנחנו לא קובעים את החוקים שלו. נכון להיום, הריבית אפסית או שלילית, הבנקים המרכזיים תומכים בשווקים ויש מספר חלקים בשווקים עם מאפיינים של בועה. אבל מי שמקדיש את זמנו לחיפוש אחר רעיונות השקעה, עדיין ימצא חברות מעניינות, שנסחרות בזול לעומת השווי הכלכלי שלהן. אל תרדפו אחרי הכסף החם ותשמרו על משמעת - שוק ההון הוא מקום מעולה להתעשר בטווח הארוך.


ועוד דבר אחרון

אם במקרה קניתם מניה אחרי שקראתם עליה במקום מסוים, תדעו מתי אתם רוצים למכור אותה. אל תצפו שמישהו יודיע לכם שהגיע הרגע או המחיר הנכון למכור - זו האחריות שלכם. מי שבמקרה עדיין לא קרא את הפוסט בנושא, מוזמן: הסכנה בהעתקה עיוורת של משקיע או קרן השקעות



בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

תגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page