top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

סוף רבעון 1, 2020 - עדכונים ומחשבות


הסתיים לו הרבעון ה-1 של 2020, איזו תקופה?

עד אמצע הרבעון אופוריה, הכל נראה בכיוון הנכון ואז במכה אחת, מגיפה עולמית, קריסה במניות ואבדן זכויות בסיסיות. מפה לשם, מצאתי את עצמי בבית עם 3 ילדים (מתוקים) בגילאי 1 עד 7, אשר אני גם המורה שלהם, הגנן שלהם, המנקה של הבית, המבשל וכמובן עובד במשרה מלאה - בהחלט מחזיר אותי לתקופות מסוימות בצבא.


נכתבו כבר כל כך הרבה פוסטים על האם הצעדים שמשרד הבריאות עושה נכונים או לא, אבל אף אחד מהם לא אמור להעסיק אתכם יותר מדי. יש לי דעה ברורה בעניין, אך להשקעות, לא חשוב מה אתם חושבים, חשובה המציאות. אתם לא קובעים את המדיניות, ולכן אתם חייבים להגיב למדיניות בשטח ולא למדיניות שהייתם רוצים שינהיגו. אני מקווה שיהיה שחרור הדרגתי של המשק בקרוב, אבל אין לי יתרון במידע או בניתוח לגבי התרחישים, מאשר לכל צופה חדשות. אנו נערכים בקרן לתרחיש של חזרה מדורגת לפעילות כלכלית, כאשר האנושות מצליחה במלחמתה בנגיף. עם זאת, בנינו תכנית פעולה לעוד 2 תרחישים שונים, שאחד מהם הוא החמרה במצב.


למה לעבוד עם תרחישים מראש?

הסיבה שאנו עובדים עם תרחישים ודרכי פעולה מראש, היא כי קל מאוד לקפוא בזמן של לחץ ופחד. אנחנו חיים בסביבה של אי-וודאות וכאשר פתאום השוק יורד ב-10% ביום, הדבר האחרון שרוצים לעשות זה לקנות מניות, זה מפחיד ומרגיש לא הגיוני. אבל אם יש לכם תרגולת מראש, אתם יודעים מה צריך לעשות. זה בדיוק כמו תרגולת "להסתער" בצבא, אין היגיון להסתער קדימה שיורים עליך, אתה רוצה להיכנס מתחת לאבן ולשמור על עצמך, אבל בשביל זה יש תרגולת, שתדע מה בדיוק לעשות בזמן של לחץ.

סיבה נוספת היא שהמחירים בשוק משפיעים על ההרגשה, והחלטות השקעה טובות מתקבלות ללא הרעש של הציטוטים.


קצת על המניות המרכזיות בתיק ודרכי פעולה:

שגריר רכב - כתבתי על ההזדמנות ההשקעה בשגריר בעבר, אתם מוזמנים לקרוא כאן. אני חושב שהסיכון המרכזי בהשקעה בשגריר היה תרחיש 4 בפוסט הקודם, התרחיש שהתייחס לכך שיוסי בן-שלום (הבעלים) השתגע ולא נראה את האור לעולם. כלומר, הוא ימשיך להשקיע לבד בגוטו (קאר2גו לשעבר) דרך שגריר ולא נראה לעולם את הכסף שמגזר שירותי הרכב מייצר. ההודעה האחרונה, ב-18 למרץ, על חתימת מזכר הבנות לא מחייב עם קרן זרה להשקעה ביחד או עם אחרים בסך 15 מיליון דולר לפי שווי לגוטו של 50 מיליון דולר (לפני ההשקעה), מקרבת אותנו לתרחיש ה-1 בפוסט הקודם. התרחיש ה-1 דבר על כך שיצליחו למצוא משקיע בגוטו והשווי של הפעילות יהפוך משווי שלילי של עשרות מליונים לשווי חיובי של עשרות מיליונים. כמובן, שבתרחיש זה החברה שווה הרבה יותר, לכיוון 30 ש"ח למניה. אבל גם אם העסקה לא יוצאת לפעול, גוטו עוברת שיפור תפעולי ומתכנסת לרווחיות או לאיזון. ברבעון ה-2 של השנה (שזה עכשיו) החברה יוצאת מ-2 ערים מפסידות, ראשון לציון ואשדוד.

לסיכום, אנו מאמינים מאוד בשגריר בכל תרחיש שיהיה, ולכן זו ההשקעה הגדולה ביותר בקרן שלנו, אנו מאמינים כי החברה תסחר בקרוב בין 20 ל-30 ש"ח למניה.


חברת Atento (סימבול ATTO) - מהטוב נעבור להשקעה המאכזבת בינתיים, שנכון לעכשיו מגיע לנו לזכות אתה בפרס פטל הזהב (פרס לסרט הגרוע ביותר). כתבתי לא מזמן על המחשבות הראשונות מהדוח, ניתן לקרוא כאן, אבל אנסה לעדכן בעוד מספר דברים, לאחר כמה שיחות עם החברה ומחזיקים גדולים אחרים.

לפי הבנתנו, המחזיקים הגדולים לא מכרו מניות בתקופה הזו, אלא רכשו עוד מניות. הדבר המרכזי בתזת ההשקעה הוא שינוי בשליטה, ביין קפיטל עדיין שולטים בחברה, למרות שאין סיכוי שיחזירו את ההלוואה שלקחו כנגד המניות שלהם. הם אמורים להחזיר את ההלוואה עד ל-30 במאי, ואם לא להעביר את השליטה למלווים. לצערנו, השיחות בין הצדדים עדיין לא הגיעו להבשלה לסגירת העסקה. ומצאנו את עצמנו בחברה שאין בעל בית אמתי, שנכנסת למשבר מיוחד. עם זאת, אנו מאמינים שלמרות העיכוב זה עדיין יקרה. בקרוב המלווים, שהם גופים רציניים, יקבלו שליטה על החברה. כאשר הגופים האלו יקבלו שליטה, הדירקטוריון של החברה יתחזק ויהיה להם אינטרס מלא להציף ערך. שווי ההלוואה שלהם עומדת בערך על $9 למניה, כולל ריבית מצטברת, כאשר המניה נסחרת ב $1.1 בלבד. אנו מעריכים שהחברה תימכר ב-18 החודשים הקרובים בשלמותה או בחלקים. גם בתרחיש של סוף העולם, אני רואה לפחות הכפלה מהמחיר הנוכחי של השוק.

למה החברה לא רוכשת מניות? קודם כל אנו לא יודעים בוודאות, אבל מניחים שזה המצב בגלל 2 דברים מרכזיים. התזרים של החברה הוא עונתי מאוד, רבעון 1, תזרים שלילי מאוד, שלאט לאט משתפר עם השנה, עד לשיא החיובי ברבעון ה-4. לכן, החברה שומרת על המזומנים ברבעון ה-1. הסיבה השנייה היא משבר הקורונה, שגורם לחברות לשמור על הנזילות ולראות איך הדברים יתפתחו. 2 הדברים האלו יעברו עוד חודשיים, אבל זה בהחלט גורם לעיכוב בתזה.

לסיכום, הנקודה הבאה לבדיקת התזה היא הודעה על העברת שליטה בין ביין קפיטל למלווים.


שוהם ביזנס - נצלנו את הירידות לקנות עוד שוהם ולשמור עליהם כעל החזקה מרכזית וגדולה בקרן. הסיבה הייתה אלי נידם. כתבתי בפוסט על הפגישה הראשונה שלי עם אלי נידם, אפשר לרענן את הזיכרון כאן. התגובות של אלי היו בדיוק מה שרצינו לראות ממנהל. אלי ניצל את האפשרות להוציא דיווח מקדמי על מנת שיוכל לרכוש אג"ח שלו בשוק במחיר סוף העונה. מהירות הפעולה של מנהל יכולה ליצור ערך משמעותי על פני תקופה, ולכן אנו מרגישים בנוח להיות עם אלי בתקופה שהגלים מתחזקים. לדעתנו, אלי ינהג גם באחראיות, אבל גם ינצל את המצב לטובת בעלי המניות.


לקחים כלליים מ-2008 ובכלל מכל משבר.

משקיעים רבים נוטים לקפוא בזמן משבר, הם נצמדים למניות שלהם לפני המשבר ולא רוצים למכור שום דבר בהפסד. זו בהחלט הרגשה לא נעימה למכור משהו במינוס 20% על מחיר הקניה שלכם, כאשר חשבתם שהמניה יכלה לעלות 50% לפני הירידה. למרות זאת, לפעמים זה הצעד הנכון לעשות. המניות שעולות הכי הרבה הן בדרך כלל הגרועות ששורדות, אבל זה לא המשחק שלנו, אנו לא רוצים להסתכן בהחזקת חברה שצריכה נניח לגייס חוב עוד חצי שנה או אפילו שנה כדי לשרוד.


אנחנו כן מכרנו חברות יציבות שירדו 20% על מנת לעבור לחברות יציבות שירדו 50% או יותר. צריך להיזהר במעברים הללו, לא להוריד את איכות התיק - לא לרדוף אחר תשואה, אבל למצוא את עצמך עם תיק של חברות גרועות, שפשוט ירדו הרבה. אני ממליץ לכולם לקחת נשימה, להבין שנצא מהמשבר הזה וגם להסתכל על השקעות נוספות שלא בתיק ולנסות לבחון אותן מול ההשקעות שקיימות בתיק.


לכל הציבור שמפחד פחד מוות ממניות ולא רוצה לסכן את כספו במניות, יש הזדמנויות יפות מאוד באג"ח חברות.


לסיכום,

אנו עדיין בעיצומה של המלחמה בנגיף הקורונה ובסוף ננצח. למדיניות בה המנהיגים יבחרו תהיה השפעה גדולה גם על מועד הניצחון וגם על ההשלכות הכלכליות כתוצאה מהמשבר. אנו לא נקבע את המדיניות, לכן אנו צרכים להיות ערוכים מראש למספר תרחישים ולפעול בהתאם להתפתחויות. אני מאחל לכל אחד ממכם בריאות, תשמרו על ריחוק והקפדה על הנהלים ככל הניתן עד יעבור זעם.

מבחינת המניות, אני חושב שאנו בסביבה של הזדמנות של פעם בעשור, יכול להיות שעוד חודש ההזדמנות תהיה גדולה יותר, מי יודע, אבל המחירים של היום מצדיקים רכישה של עסקים שאינם זקוקים למימון בזמן הקרוב על מנת לשרוד.


בהצלחה בהשקעות ובריאות,

עמית שמיר


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page