top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעמית שמיר

מכתב למשקיעי אמזון - 1997


המכתב הראשון למשקיעים של אמזון, שנכתב ע"י המייסד והמנכ"ל ג'ף בזוס, מתייחס לשנת 1997. בשנה זו אמזון סיפקה שירותים ליותר מ-1.5 מיליון לקוחות והציגה גידול של 838% בהכנסות, שהסתכמו ל-147.8 מיליון דולר. אמזון הצליחה לשמור על מעמדה כמובילת השוק, למרות עלייה בסביבה התחרותית.


בזוס מזהה חלון הזדמנויות

בזוס הגדיר את העת ההיא כיום הראשון של האינטרנט, כלומר שקיים פוטנציאל עצום ברכישות מקוונות בעשורים הבאים. הוא גם הגדיר את העת ההיא כיום הראשון של אמזון, במידה והם יצליחו להוציא לפעול את התכנית שלהם. בזוס קבע שהמטרה של אמזון בשלב הראשון היא לנוע במהירות ולהוביל את סקטור הרכישות המקוונות. אסטרטגיה זו אינה באה ללא סיכון, נדרשות השקעות הוניות גדולות ובנוסף נדרשת יכולת הוצאה לפועל של התכנית בצורה ממוקדת, כנגד חברות מבוססות וחזקות, המנסות להגדיל את נתח השוק שלהן.


חשיבה לטווח ארוך

בזוס הגדיר את הדרך לבחון את הצלחתה של אמזון על ידי מדידת יצירת הערך לבעלי המניות לאורך זמן. הערך יהיה תוצאה ישירה של היכולת של אמזון להגדיל את נתח השוק שלה ולהיות מובילה בסקטור. בזוס הדגיש את החשיבות של להיות מוביל שוק, דבר שתורם להכנסות, רווחיות ותשואה על ההון גבוהות יותר. החלטות ההנהלה באמזון צריכות לשקף את המיקוד האסטרטגי. אמזון תבחן האם היא מובילת שוק על ידי התמקדות במעקב אחר הצמיחה בהכנסות, בלקוחות, בכמות הרכישות החוזרות ובחוזקו של המותג. על מנת לעמוד בתכניתה, אמזון השקיעה ותמשיך להשקיע באופן ניכר על מנת להרחיב את בסיס הלקוחות, לחזק את המותג ולבנות תשתית חזקה.


אנו מגיעים לחלק מעניין מאוד במכתב, תחת החשיבה לטווח ארוך. בזוס מסביר לבעלי המניות שההנהלה יכולה לקבל החלטות באופן שונה מחברות אחרות, ולכן הוא רוצה לוודא כי בעלי המניות מבינים את ההיגיון מאחורי ההחלטות העסקיות, ושדרך זו אכן מתאימה לפילוסופיית ההשקעה שלהם. להערכתי, בזוס לקח את החלק הזה מבאפט, שהצליח עם השנים למשוך את בעלי המניות, המתאימים לאופי החברה.


גישת קבלת ההחלטות באמזון:


החברה תמשיך להתמקד בלקוחות באופן חסר פשרות.


  • החברה תמשיך לבחון השקעות בראייה לטווח ארוך על מנת להיות מובילת השוק, גם במחיר של פגיעה ברווח בטווח הקצר או בתגובה שלילית מוול-סטרייט.

  • החברה תבחן את ההשקעות שלה בצורה אנליטית, תמשיך להשקיע בהשקעות שהצליחו ותפסיק להשקיע בדברים שלא עבדו. הלימוד והלקחים יופקו גם מההצלחות וגם מהכישלונות.

  • החברה תבצע השקעות נועזות במקומות בהן יחשבו שקיים סיכוי להרוויח יתרון תחרותי. חלק מההשקעות לא יצליחו והחברה תלמד לקח בעל ערך.

  • החברה תעדיף להתמקד בשיפור הערך הנוכחי של תזרימי המזומנים העתידיים, מאשר המספרים המקובלים בחשבונאות.

  • החברה תשתף את החלטות ההשקעה הנועזות שלה עם בעלי המניות, על מנת שהמשקיעים יוכלו לבחון האם ההשקעות מבוססות על היגיון בריא, והאם הן צפויות לתמוך בהיותה של החברה מובילת השוק בטווח הארוך.

  • החברה תקפיד על שמירת התרבות של ארגון רזה, אשר מקפיד מאוד על צד ההוצאות.

  • בזוס מסביר שבטווח הארוך החברה תאזן את המיקוד בין צמיחה לרווחיות, אך בשלב הראשוני החברה תתמקד בצמיחה ולא ברווחיות, כי זו הדרך על מנת לייצור יתרון לגודל, שהינו חיוני למודל העסקי של החברה.

  • החברה תתמקד בגיוס עובדים מוכשרים, ובתגמול על בסיס אופציות למניות. המטרה שהעובדים המוכשרים של החברה יחשבו ויהיו בפועל חלק מהבעלים של החברה.


התמקדות בלקוחות

הדגש מאז ומתמיד היה לייצור ערך ללקוחות של אמזון. החברה מציעה מגוון ספרים שאינו אפשרי לתצוגה בחנות ספרים פיזית, ובאופן שניתן לחפש בקלות. החנות של אמזון פתוחה בכל יום, 24 שעות - יתרון משמעותי עבור לקוחותיה. החברה הורידה מחירים על מנת להגדיל את הערך ללקוחות, ושיפרה את חווית הרכישה באתר. כתוצאה מכל הפעולות הללו, אמזון נותרה מובילת השוק, וצמיחתה נובעת בעיקר מהמלצות של לקוחות ורכישות חוזרות.



לסיכום,

זו חוויה לקרוא את המכתב הראשון למשקיעים, כמה ימים לפני סוף 2019, כאשר אנו יודעים לאיזה גודל אמזון הגיעה. החשיבה של בזוס מרשימה מאוד כבר מהשלבים הראשונים של החברה, ואפשר ללמוד המון מהחשיבה לטווח ארוך והחזון של בזוס. דבר חשוב נוסף היא היכולת להוציא לפועל את הדברים ולקחת סיכונים מחושבים. חזון ורעיון זה נחמד, אך לא מספיק בעולם העסקי התחרותי. בזוס נאלץ להתמודד בתחילת הדרך מול חברות גדולות, חזקות ועם תקציבים גדולים, ובכל זאת הצליח להגשים את חזונו העסקי.


עוד כמה פוסטים מעניינים שקשורים לאמזון וג'ף בזוס:

בהצלחה בהשקעות,

עמית שמיר

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page